Braucam ar atjaunoto “Nissan X-Trail”

Šodien daudzi autoražotāji saviem pseidoapvidus modeļiem nosaukumā pieliek burtu “X”, bet “Nissan” bija pirmais, kurš to izdarīja jaunā gadsimta pašā sākumā. Pilnpiedziņas automobilis ar snovborda inventāram atbilstošu nosaukumu “X–Trail” debitēja 2001.gadā. Sākotnēji tas arī bija mērķēts tieši uz snovbordistu auditoriju. Par spīti kastveidīgajam dizainam un jocīgajam instrumentu panelim, daudziem iepatikās “X–Trail” izturība un paaugstinātās bezceļa iespējas, un auto tika izpārdots vairāk nekā 800 000 eksemplāros, sasniedzot krietni plašāku klientu loku, nekā vispār sākotnēji bija plānots.

2007.gadā tika laists klajā otrās paaudzes “X–Trail”. Izdabājot uzticamajiem klientiem, modelis dramatiskas vizuālas pārmaiņas netika piedzīvojis. Tas no pirmā skata bija tik līdzīgs vecajam, ka pirmizrādi Ženēvas autoizstādē daudzi vienkārši nepamanīja. Taču automašīna kļuva par 17,5 centimetriem garāka, kā arī nedaudz platāka un augstāka. Lai gan “X–Trail” dizains ieguva arī pāris mūsdienīgus akcentus, faktiski tas bija un palika tas pats praktiskais un pieticīgais, dabas draugu iecienītais visurgājējs, ar kuru bija vienlīdz patīkami braukt gan pa šoseju, gan meža takām. Atšķirībā no daudziem konkurentiem, “X–Trail” spēja bez problēmām pārvarēt arī šķietami nepārvaramus bezceļus.

Arī man reiz bijusi iespēja izbaudīt otrās paaudzes apvidnieku īstā, dziļā ziemā, un pēc testa brauciena tapa šādas piezīmes: “Džipiņš bez trūkumiem. Pietiekami jaudīgs 2 litru dīzelis ar automātu, trīs pilnpiedziņas režīmi. Visu varošs bezceļos, dinamisks un stabils uz šosejas. Izmaiņas dizainā to padarījušas gana cienījamu no ārpuses un arī salonā.”

2013.gada rudenī Frankfurtes auto izstādē dienas gaismu ieraudzīja no jauna izstrādātais trešās paaudzes „Nissan X-Trail” apvidnieks. Daudziem tas bija mērens šoks – trešajā paaudzē “X–Trail” izmainījies līdz nepazīšanai. Līdzšinējo robusto virsbūvi ir nomainījis apaļīgais krosovera siluets un mūsdienīgāks vizuālais tēls. Taču, tika uzdoti pamatoti jautājumi – vai pēc būtības šis auto tagad vairs ir īsts apvidnieks, jo pilnpiedziņa kļuvusi pieejama tikai dārgākajās versijās un uzskatāma par papildaprīkojumu, nevis normu.

Jaunais “X–Trail” konstruēts uz vienas platformas ar “Qashqai”, abiem ir daudz kopīgu detaļu, kas ļāvis samazināt ražošanas izmaksas. Arī vizuāli “X–Trail” nav grūti sajaukt ar “Qashqai”. Tātad, “ikstreils”  tagad būtu lielāks “kaškajs”, kam piemīt nedaudz vairāk drosmes dubļos un pieejama septiņu sēdvietu opcija? Tomēr, noliekot abus auto blakus, atšķirības izmēros ir acīmredzamas, “X–Trail” ir par gandrīz 30 cm garāks, arī augstāks un platāks par “Qashqai”, tātad piederīgs nevis kompaktajiem, bet gan vidēja izmēra krosoveriem. Pēc saviem ārējiem izmēriem (garums – 4690 mm, platums 1820 mm, augstums 1710 mm) „Nissan X-Trail” tagad pārspēj daudzus  savus klasesbiedrus, arī tādus populārus modeļus kā “VW Tiguan”, “Toyota RAV4” un “Honda CRV”. Pēc izmēriem tuvākais “X–Trail” konkurents ir “Škoda Kodiaq”, kas ir tikai par 7 mm garāks un nedaudz platāks.

Pirmoreiz ar jauno trešās paaudzes “X–Trail” devos testa braucienā 2017.gadā. Tobrīd vienīgais pieejamais spēka agregāts tam bija 1,6 litru dīzelis ar 130 zirgspēkiem, bet Xtronic variators bija pieejams tikai priekšpiedziņas modeļiem. Testētajam auto bija 1,6 litru dCi, kas attīsta 130 zirgspēkus un 320 Nm. Šim priekšpiedziņas krosoveram braukšanas īpašības jau bija vairāk orientētas uz asfalta segumu, nevis dubļu jūru, sajūtu ziņā tas vairs neatgādināja „vecās skolas” apvidnieku, bet uz grantenieka neizjutu pilnpiedziņas trūkumu.

Šī “Nissan” modeļa jaunā identitāte izrādījās visai veiksmīga – pēdējos gados “X–Trail” ir starp pārdotākajiem apvidniekiem – gada laikā tiek pārdots ap 750 tūkstošiem šī modeļa eksemplāru. Taču kompaktie un vidēja izmēra krosoveri joprojām ir “karstākais” auto tirgus segments, kurā konkurence pieaug ar  katru gadu, un neviens ražotājs nevar “dusēt uz veciem lauriem”. Tāpēc kopš “X–Trail” trešās paaudzes klajā laišanas “Nissan” to ir atjauninājuši jau otro reizi.

Tātad – kas jauns parādījies “X–Trail” modelī 2020.gada sākumā? – Uzlūkojot testa braucienam nodoto tumšas krāsas automašīnu, pirmajā brīdī it kā nekas par jaunumiem neliecina. Taču, patiesībā jaunumu un uzlabojumu ir gana daudz! Ir jauns 1.3 litru benzīnnieks,  jauna divsajūgu pārnesumkārba, jauna infosistēmas grafika, jauna Bose audiosistēma, uzlabota skaņas izolācija salonā, jauni interjera dizaina elementi un bagāžnieka vāka bezkontakta atvēršana.

Testa braucienā šoreiz dodos ar “Nissan X-Trail 1.3DIG-T 160 2WD DCT” greznākajā Tekna aprīkojuma līmenī, kam papildus vēl piešķirts panorāmas “mēnessjumts” un gaiši brūnas ādas salons. Interjera apdarē jaušams zināms elegances piesitiens, un tumši brūnas krāsas auto ar gaiši brūnu salona apdari kopumā izskatās pietiekoši prestižs, lai ar to varētu aizvizināt smalku publiku uz operu. Taču, galvenais jautājums – vai tiešām šī leģendārā nosaukuma apvidnieks mūsdienās var iztikt tikai ar diviem velkošajiem riteņiem un 1,3 litru motoriņu?

„X-Trail” salonam japāņi pielāgojuši jau pazīstamo „Qashqai” interjeru. Plaša apdares materiālu izvēle, ļoti laba montāžas kvalitāte, pārskatāms un parocīgs vadības ierīču izvietojums. Sevišķu uzmanību viņi veltījuši priekšējiem sēdekļiem. Lai nodrošinātu braucēju pēcpusēm vienmērīgu slodzes sadali un neapgrūtinātu asinsriti ilgstošos pārbraucienos, sēdekļu projektēšanā izmantotas pat „NASA” kosmiskās tehnoloģijas. „X-Trail” sēdekļi patiešām ir sanākuši ērti, to regulācijas diapazoni ir pietiekami plaši, lai vadītāja vietā komfortabli spētu iekārtoties jebkuras komplekcijas braucēji ar vai bez kosmonautu skafandriem.

Arī otrajā rindā pat liela auguma pieaugušie jutīsies ērti, pietiek vietas ir visos virzienos, jo sevišķi pēdu/ceļu apvidū. „X-Trail” otrās rindas sēdekļi ir bīdāmi, un tiem ir regulējams atzveltņu slīpums, kā arī pieejama sēdekļu apsilde. Modelis pieejams arī septiņu sēdvietu konfigurācijā, ar divām salokāmām papildvietām bagāžniekā. Bet piecvcietīgajā „X-Trail” bagāžas nodalījuma ietilpība sasniedz cienījamus 565 litrus, pie tam Flexi-board plaukta panelis palīdz racionālāk izmantot kravas nodalījumu, bet bagāžnieka vāka atvēršanā ieviesta elektroniskā bezkontakta tehnoloģija, tas atverams ar vieglu kājas kustību zem bampera.

“Nissan” piedāvā visas jaunākās drošības palīgsistēmas. To vidū ir brīdinājuma sistēma par kustīgiem objektiem, manevrējot atpakaļgaitā, kā arī tukšgaitas stāvēšanas asistents. „X-Trail” redz un parāda ekrānā visu apkārt notiekošo 360 grādu leņķī, un opciju klāsts papildināts ar “ProPilot” automātiskās vadības sistēmu, kas vienas joslas ietvaros uz šosejas spēj kontrolēt stūres sistēmu, bremzes un paātrinājumu.

“Downsizing” tendence, jeb dzinēju darba tilpuma samazināšana, ir mūsu laikmeta aktuāla iezīme, kas skārusi arī „X-Trail”. Līdz ar to, raženais krosovers ar cienījamajiem 225/65 R17 riteņiem tagad spiests samierināties ar 1.3 litru motoriņu un priekšpiedziņu. Taču, šis 1.3 litru DIG-T 160 ZS benzīnnieks tandēmā ar divsajūgu DCT pārnesumkārbu nodrošina izcili ērtu braukšanu un vienmērīgu spēka pārvadi no motora uz riteņiem. Tāpēc arī paātrinājums šķiet patīkami vienmērīgs, un jaudas visā testa brauciena laikā nepietrūka ne brīdi.

Vēl vairāk, neviens no pasažieriem nespēja noticēt, ka šim lielajam un dinamiskajam auto ir tik maziņš motoriņš un nav pilnpiedziņas. Divu dienu testā vidējais degvielas patēriņš sanāca ap 9 litriem uz 100 km (oficiālais ražotāja norādītais patēriņš ir 8.4 litri uz 100 km). Tātad, 1.3 DIG-T 160 2WD DCT ir ļoti saprātīgs veiktspējas un ekonomijas kompromiss.

Tagad „X-Trail” ir būvēts vairs ne kā apvidnieks, bet gan kā vieglais pasažieru auto, tikai augstāks. Braukšanas sajūtas – viss notiek pavisam viegli, bez “vecās skolas” apvidnieku pamatīguma, ļaujot bezrūpīgi slīdēt pilsētas satiksmes plūsmā. Izmēri ir cienījami, gaita komfortabla un sēdpozīcija augsta. Lai gan asākos pagriezienos auto jūtami sasveras, tomēr balstiekārta ir saturīga, ar labu energoietilpību, lieliski slāpē nelielas vibrācijas un pacietīgi iztur arī spēcīgākus triecienus, padarot braukšanu mierīgu un relaksētu. Pie tam „X-Trail” salonā uzlabotā trokšņu izolācija tagad nav sliktāka kā konkurentiem no Premium gala. Elektriskais stūres pastiprinātājs nodrošina lielajam auto vieglu vadāmību. Stūres reakcija ir diezgan viegla, taču pietiekami informatīva gan manevrēšanai pilsētā, gan lielākā ātrumā uz šosejas.

„X-Trail” 20 cm klīrenss ļauj dažreiz pamest ceļa cieto segumu. Arī šajā testa braucienā devos piedzīvojumos pie dabas krūts dziļos laukos. Atšķirībā no daudziem līdzīga izmēra konkurentiem, šis krosovers pat ar priekšpiedziņu spēj pārvarēt šķietami draudīgus dubļus. Braukšana ar „X-Trail” gan pilsētā, gan laukos būs patīkama un droša, ja vien apzināti nemeklēsiet nepatikšanas vietās, kur saprātīgs cilvēks ar savu auto iekšā nekad nelīstu.

Secinājumi

Sākotnēji „Nissan” modelis „X-Trail” bija klasisks “vecās skolas” apvidnieks. Un tieši uzsvērtā “džipiskuma” dēļ tam radās negaidīti plašs cienītāju loks. Varētu pat apgalvot, ka iepriekšējais ”X-Trail” pārstāvēja pēdējo īstas vīrišķības bastionu arvien lielākajā un arvien sievišķīgākajā moderno krosoveru pulkā. Protams, netrūka arī cilvēku, kas “X-Trail” nevēlējās iekļaut savu vēlmju sarakstos tieši dizaina dēļ, jo kantainais pusmilitārais siluets sarunās bieži tika salīdzināts ar bērnu rotaļu mašīnītēm. Taču, pazinēji augstu novērtēja auto praktiskumu un pielietojamību. Ne velti pirmo divu paaudžu “X-Trail” 13 gadu laikā tika pārdoti 1,7 miljonu eksemplāru tirāžā.

Trešajā paaudzē “X-Trail”  izmainījies līdz nepazīšanai. Tagad “Nissan” šo modeli pozicionē kā mūsdienīgu, izsmalcinātu ģimenes auto. Tas ir komfortabls, stabils un pietiekoši elegants, lai pārvadātu gana solīdus pasažierus. Taču, satiksmes plūsmā starp citiem krosoveriem to reti kurš pamanīs.

Vecā “X-Trail” klientiem jaunais modelis diez vai derēs, taču jāatzīst, ka auto tirgus modernās tendences šo kantaino, pusmilitāro apvidnieku jau sen bija padarījušas par šauras nišas produktu. Toties jaunā “Nissan X-Trail” auditorija ir milzumplaša “meinstrīma” pircēju grupa, – ģimenes cilvēki, kas nemaz nesapņo par apvidus auto ar pārvarīgām bezceļu spējām, jo viņiem ir nepieciešams prāvs, ietilpīgs, drošs, praktisks un izskatīgs automobilis par pieņemamu cenu. “X-Trail” piemīt visas šīs īpašības, pie tam tas nemaksā vairāk par mūsdienīgu, labi aprīkotu kompaktu universāli. Un tas noteikti ir lētāks par vācu Premium krosoveriem. Pēc izmēriem tuvākais “X-Trail” konkurents “Škoda Kodiaq” arī būs dārgāks pirkums.

Pēc testa brauciena varu droši apgalvot, ka 1.3 litru 160 ZS benzīnnieks ar divsajūgu pārnesumkārbu un priekšpiedziņu ir visērtākā “Nissan X–Trail” agregātu kombinācija ģimenisku vērtību piekritējiem. Testētais auto “X–Trail 1.3DIG-T 160 2WD DCT”,  Tekna aprīkojumā, kas papildināts ar panorāmas “mēnessjumtu” un brūnas ādas salonu, šobrīd maksā 29 990 eiro (akcijas cena). Nedaudz skopāk aprīkota “Nissan X–Trail 1.3DIG-T 160 2WD DCT” cena sākas no 25 890 eiro (Acenta aprīkojumā). Bet ar 1.7 litru 150 ZS dīzeli 2WD un MT “X–Trail” cena sākas jau no 24 390 eiro. Ja nu tomēr kāds uzskata, ka “X-Trail” bez pilnpiedziņas ir kā hokejs bez alus, tad pilnpiedziņas auto ar dīzeli un manuālo kārbu nopērkams par sākumcenu 34 219 eiro.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.