Rīdzinieks Anatols Lapiņš un viņa radītie ikoniskie “Porsche” modeļi (+ FOTO)

Rīgā dzimušais Anatols Lapiņš teju 20 gadus bija “Porsche” galvenais dizainers, kurš ievadīja leģendāro sporta auto ražotāju jaunā ērā un ierakstīja savu vārdu auto industrijas vēsturē, stāsta “Porsche” oficiālā pārstāvja Latvijā SIA “Baltijas Sporta auto” vadītājs Ivars Norvelis.

Lapiņš kļuva par “Porsche” galveno dizaineri 1969. gada 15. aprīlī. Savukārt 70. gadu sākumā uzņēmumā bija jūtamas pārmaiņas, jo tolaik “Porsche” bija Ernsta Fīrmana pārraudzībā un viņš vēlējās attīstīt modeļus ar priekšā novietotu dzinēju. Viņa vadībā vācu sporta auto ražotāja iesoļoja tā dēvētajā “transaxle” ērā. Šajā laikā strādāja arī Anatols Lapiņš.

“Transaxle” ir vienots mezgls, kas sastāv no transmisijas, diferenciāļa un ass. “Porsche” modeļiem tas ir novietots aizmugurē, lai iegūtu līdzsvaru ar dzinēja svaru priekšā, tā nodrošinot ideālu svara sadalījumu un lielisku vadāmību. “Transaxle” laikmeta beigas pienāca 1995. gadā – pēc teju 400 000 saražotajiem automobiļiem.

No 22. septembra līdz 15. oktobrim Rīgas Motormuzejā par godu “Porsche” 75 gadu jubilejai pirmo reizi Latvijā notiks vācu sporta auto ražotāja vēsturisko auto izstāde “Sapņu vadīti. “Porsche” un Anatola Lapiņa stāsts: latvietis, kurš lika cūkām lidot”.

Izstāde vienlaikus ir arī veltījums rīdziniekam Anatolam Kārlim Lapiņam, kurš no 1969. līdz 1988. gadam bija “Porsche” galvenais dizainers. Gaidot izstādes atklāšanu, SIA “Baltijas Sporta auto” aicina iepazīties ar ikoniskajiem “Porsche” modeļiem, kas tapuši Lapiņa vadībā un kas drīz būs skatāmi viņa dzimtenē.

Pirmo reizi Latvijā ieradīsies vēsturiski “Porsche” modeļi no ražotāja muzeja Štutgartē: leģendārais 917./20. modelis jeb “Rozā cūka”, kas izraisīja sensāciju 1971. gadā un kura unikālā krāsojuma autors ir Lapiņš. Tāpat no Štutgartes ceļo arī “930 Turbo” un “928 GTS Wiedeking Edition”, kā arī auto modeļi 1:5 izmērā, kurus darinājis Anatols.

“Interesants fakts, ka Lapiņa radītais 928. modelis 1978. gadā ieguva augstāko starptautisko apbalvojumu – Eiropas Gada auto. “Porsche 928″, lai gan to pastāvīgi uzlaboja un modernizēja, joprojām ir pirmais un vienīgais sporta automobilis, kas saņēmis šo balvu,” stāsta Norvelis.

Izstādē būs gan eksponāti no “Porsche” muzeja Štutgartē, gan reti “Porsche” no Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru kolekcijām.

Pēc Norveļa teiktā, simboliski izstādē ir iekļauts arī 356. modelis. “Ne velti izstādes nosaukums ir “Porsche” un Anatola Lapiņa stāsts, jo šogad svinam zīmola 75 gadu jubileju un tā ir bagāta vēsture. 356. modelis ir “Porsche”, ko varētu dēvēt par tēvu-tēvu visiem nākamajiem automobiļiem. Šis auto bija apliecinājums tam, ka sapņus var īstenot. Pirmā ideja par “356/1” Ferijam Poršem dzima 1947. gada ziemā, bet jau 1948. gada pavasarī viņš izmēģināja jauno šasiju – lai pēc pāris mēnešiem, 8. jūnijā, reģistrētu pirmo automobili ar “Porsche” vārdu,” skaidroja Norvelis.

Pirmais “Porsche” ar priekšā izvietotu dzinēju

Pirmais “Porsche” ar priekšā novietotu dzinēju Lapiņa vadība tika radīts jau 1975. gadā, tā komerciālā ražošana sākās 1976. gadā. 924. modelis bija unikāls un inovatīvs sporta automobilis. “Porsche” kļuva par pirmo autoražotāju pasaulē, kas tērauda virsbūves apstrādāja ar karsto cinkošanu, tādējādi nodrošinot sešu gadu garantiju pret rūsēšanu.

“Prezentējot šo moderno auto sporta automobili ar četru cilindru dzinēju un “transaxle” tehnoloģiju, “Porsche” pārsteidza sabiedrību. Vienlaikus reklāmas sauklis, kurā modelis tika dēvēts par “ģimenes sportisko universāli”, atspoguļoja ražotāja vīziju par to,” stāsta Norvelis.

Tika saražots aptuveni 121 000 eksemplāru 924. bāzes modeļa, turklāt tas bija iedvesmas avots un pamats citām “transaxle” ēras “Porsche” automašīnām. Tās jau bija jaudīgākas un izsmalcinātākas, piemēram, “944”, “944 Turbo” un visbeidzot 20. gadsimta 90. gadu sākumā – “968”.

Izstādē Rīgas Motormuzejā būs apskatāms “Porsche 924 Martini Edition”. Tiesa, šis nosaukums nekad nav bijis oficiāls. “Porsche” bija plūcis uzvaras laurus 1969., 1970., 1971. un 1976. gada pasaules čempionātos. Godinot šos sasniegumus, 1979. gada decembrī tika radīta 924. modeļa pasaules čempionāta versija, kas pārdošanā nonāca 1977. gadā. To dēvēja par “Martini Edition”.

Muzejā izstādītais 1977. gada izlaiduma “Porsche 924 Martini Edition” pieder auto entuziastam Valteram Raņķim. Viņa īpašumā šis auto ir jau piecus gadus, un tam pirms trīs gadiem veikta pilna restaurācija. “Man ir neliela “Porsche” auto kolekcija, un es cenšos meklēt retākus modeļus. Man ļoti patīk šī retā “924” dizains,” saka tā īpašnieks Valters Raņķis.

928 – pirmais “Porsche” GT modelis ar priekšā novietotu dzinēju

Anatola Lapiņa izstrādātais 928. modelis bija pirmais “Porsche” “Gran Turismo” modelis ar priekšā novietotu dzinēju. Pēc tā pirmizrādes 1977. gadā Ženēvas starptautiskajā autoizstādē līdz 1995. gadam tika saražoti 61 506 šā modeļa eksemplāri. “Porsche 911” tobrīd ražoja jau 14 gadus, un bija plāns, ka 928. modelis to varētu aizstāt.

928. modeļa dizains radīja revolūciju automobiļu hierarhijā, jo tas apvienoja trīs spēkratus vienā, proti, augstas veiktspējas sporta mašīnu, komfortablu luksusa sedanu un daudzpusīgu transportlīdzekli. 928. modeļa motors kļuva par pirmo sava veida dzinēju, kas parādījās Eiropas standarta sērijveida automašīnā. Tas bija atvasināts no četru cilindru V8 sacīkšu dzinēja ar ūdens dzesēšanu un izgatavots no alumīnija.

Šasija bija ieguvusi pilnīgi jaunu, pasīvi vadāmu aizmugurējo riteņu balstiekārtu – “Veisahas asi”. Šīs dubultsviru unikalitāte bija tās stabilizējošais efekts. Tā darbojās kā pasīvā aizmugurējo riteņu stūrēšana un tādējādi būtiski veicināja “Gran Turismo” modeļa aktīvo drošību.

“928 GTS Wiedeking Edition”, ka Rīgā ieradīsies no Štutgartes, nosaukts par godu bijušajam “Porsche” vadītājam Vendelīnam Vīdekingam, kurš pārvietojās ar “928 GTS” kā ar uzņēmuma automašīnu.

928. modeļa pēdējo evolūcijas posmu (1992–1995) raksturo paplašināti aizmugurējie spārni, sarkano lukturu panelis aizmugurē, virsbūves tonī nokrāsots aizmugurējais spoilers, “Cup” dizaina ārējie spoguļi un 17 collu “Cup” diski. “GTS” 5,4 litru dzinējs attīstīja 350 zirgspēku jaudu.

“Porsche 930 Turbo”: auto, kas pastiprina visas maņas

1975. gadā tirgū nonāca īpaši jaudīga, ar turbīnu aprīkota 911. modeļa versija – “911 Turbo”, ko sākotnēji uzņēmumā dēvēja par 930. modeli. “911 Turbo” ir 911. modeļu līnijas augstākās klases modelis.

930. modelim bija paplatināti aizmugurējie spārni, kas ļāva palielināt tā platumu par 12 centimetriem. Aizmugurējam dzinēja pārsegam bija izteiksmīgs spoilers ar platu melnu cietas gumijas apmali.

“930 Turbo” bija tiešs “Lamborghini Countach” un “Ferrari 356 GT4 BB” konkurents. Automašīna var uzņemt ātrumu no 0 līdz 100 kilometriem 4,8 sekundēs, tāpēc šis ir ļoti jaudīgs automobilis arī mūsdienās.

Kad “Porsche” izziņoja, ka sāks ražot “930 Turbo”, uzņēmums bija pārsteigts par pieprasījumu. Sākotnēji plānoto 500 eksemplāru vietā tika saražoti tūkstotis automobiļu. Pavisam kopā tika piegādāti 18 tūkstoši šo auto.

Pirmo “930 Turbo” Ferijs Porše uzdāvināja savai meitai Luīzei. “Porsche 930 Turbo” ir arī apdziedāts. Grupai “Judas priest” K. K. Daunings sarakstīja dziesmas “Turbo lover” vārdus. Skaņdarbs iekļauts grupas albumā “Turbo”.

Latvijā izstādītais eksponāts ir no “Porsche” muzeja Štutgartē.

944: varēja braukt ātri, bet relaksēti

1982. gada pavasarī kļuva pieejams 944. modelis, un tas ātri atrada fanus. Tam bija arī iemesls: tas bija sporta automobilis, kas ļāva braukt ļoti ātri, taču relaksēti.

Lai arī 944. modeļa virsbūves ideja bija aizgūta no 924. modeļa, tās forma bija krietni izteiktāka. 944. modeļa priekšējam spoileram bija kvadrātveida gumijas buferi, kas bija nokrāsoti auto tonī, jaunajam modelim bija ievērojami platāki, nedaudz šķautņaini spārni.

“944” bija aprīkots ar 2,5 litru rindu četru cilindru dzinēju, ko izstrādāja “Porsche”, tāpēc “944” pircēju acīs bija īstens “Porsche”. Tiesa, šo modeli, kuram arī bija “transaxle” tehnoloģija, sērijveidā ražoja “Audi” Nekārzulmā, Vācijā.

964: pēdējais Lapiņa “Porsche”

“964” ir viens no pieprasītākajiem 911. modeļiem. Šis bija arī pēdējais Anatola Lapiņa pārraudzītais projekts. Pirmajam 964. modelim – “Carrera 4” – bija moderna visu riteņu piedziņas sistēma, kas nodrošināja izcilu vadāmību jebkuros laikapstākļos. Kopš tā laika pilnpiedziņas tehnoloģija ir ieņēmusi stabilu vietu 911. modeļu klāstā.

911. modeļa G sērijas automašīnām, kuru ražošanu jau bija plānots pārtraukt, aerodinamikas uzlabošanai uzstādītais “pīles astes” spoilers jaunajā 964. modelī tika aizstāts ar elektroniski vadāmu, proti, automašīnai sasniedzot 80 kilometrus stundā, spoilers automātiski pacēlās, lai palielinātu piespiedējspēku auto aizmugurē.

Priekšējie bamperi tika uzstādīti vienā līmenī ar automobiļa virsbūvi, zem priekšgala tika ierīkota plāksne, lai novērstu turbulenci, tādējādi “964 Carrera” pretestības koeficients bija daudz labāks nekā G sērijas priekšgājējam. Papildus tika ieviestas vairākas tehnoloģijas, kas būtiski uzlaboja drošību.

968 – viss jaunais ir labi aizmirstais vecais

Trīs gadus pēc Lapiņa došanās pensijā, 1991. gadā, “Porsche” prezentēja “968” un “928 GTS”. Lai samazinātu izmaksas, “968” virsbūve aizgūta no 944. modeļa. Virsbūves dizainā iestrādāti gan 911., gan 928. modeļa elementi, piemēram, noapaļotāki priekšējie bamperi.

Līdzīgi kā “911” zem bampera līnijas ir izvietotas divas elegantas horizontālas gaisa ieplūdes atveres. Noapaļotākajā priekšējā daļā atrodas priekšējie lukturi, miglas lukturi un pagrieziena rādītāji, kas bija ļoti līdzīgi tā laika “911” (“964”) stilam.

No 924. modeļa tika pārņemta izliekuma līnija, kas stiepjas no 968. modeļa priekšējās riteņu arkas līdz aizmugurējo riteņu arkai.

Rīgas Motormuzejā būs apskatāms 1994. gada izlaiduma “Porsche 968” kabriolets, kas pieder Edvīnam Purmalim. Auto entuziasts šo modeli iegādājās apmēram pirms septiņiem gadiem tiešsaistes izsolē.

“Mans hobijs ir automašīnas un to atjaunošana, man nepatīk nopirkt jau gatavu ideālu auto. Gribu pielikt roku mašīnas atjaunošanā, tāpēc visus savus spēkratus pēc iespējas atjaunoju pats. Arī šīs kabriolets ir savests labā kārtībā, gan tehniski, gan vizuāli,” saka “Porsche 968 Cabriolet” īpašnieks Edvīns Purmalis.

Foto: Porsche

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.