Eksperti: nereti sākam ar elektrisko skrejriteņu braukšanu, nevis iepazīšanos ar satiksmes noteikumiem

Turpinoties elektrisko skrejriteņu popularitātes pieaugumam, mobilo sakaru operators BITE aicina pievērst uzmanību drošai šo transportlīdzekļu lietošanai.

Eksperti norāda, ka tieši zināšanu veicināšana par elektrisko skrejriteņu regulējumu un drošības pamatprincipiem, ir svarīgākais uzdevums, lai salīdzinoši jaunais pārvietošanās līdzeklis arī turpmāk sekmīgi iekļautos ceļu satiksmē. Šobrīd nereti vispirms tiek uzsākta braukšana un tikai pēc tam – iepazīšanās ar noteikumiem, neapzinoties, ka kritiens no skrejriteņa ir pielīdzināms kritienam no trešā stāva.

Vasarā iedzīvotāji aktīvāk izmanto ne tikai elektrisko skrejriteņu nomas pakalpojumus, bet arvien vairāk izvēlas iegādāties šo transportlīdzekli savā īpašumā. Kā liecina  mobilo sakaru operatora BITE dati, līdz ar aktīvās elektrisko skrejriteņu sezonas sākšanos maijā un jūnijā, to pārdošanas  apjoms, salīdzinot ar minēto periodu iepriekšējos gados, pieaudzis par 12%.

Vienlaikus kopš elektriskais skrejritenis kļuvis par vienu no populārākajiem pārvietošanās līdzekļiem pilsētās, asas diskusijas sabiedrībā raisījis pieaugošais negadījumu skaits, kuros tie iesaistīti. Valsts policijas aktuālie statistikas dati rāda, ka šogad līdz jūlija vidum konstatēti 113 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti elektrisko skrejriteņu vadītāji. Tas jau ir vairāk kā visa aizvadītā gada laikā, tāpēc joprojām aktuāli ir veicināt izpratni par noteikumiem, pārvietojoties ar elektrisko skrejriteni.  

“Mūsu novērojumi liecina, ka cilvēki elektriskos skrejriteņus īsā laikā novērtējuši kā ērtu, ātru un ekonomiski izdevīgu pārvietošanās līdzekli. Turklāt zīmīgi, ka šogad klienti izskatījuši plašāku ražotāju klāstu un lielākoties veikuši izvēli par labu dārgākiem modeļiem, nevis lētākiem, kā tas bijis gadu iepriekš. Tas liecina, ka iedzīvotāji atzinīgi novērtē elektriskos skrejriteņus un ir gatavi investēt kvalitatīvāka pārvietošanās līdzekļa iegādē. Tomēr jāņem vērā, ka atsevišķos gadījumos braucēji aizsteidzas notikumiem pa priekšu, par maz uzmanības pievēršot tieši informācijai par elektrisko skrejriteņu drošu lietošanu, kas jāņem vērā līdz ar brīdi, kad tiek pieņemts lēmums par skrejriteņa iegādi. Esam pārliecināti, ka šo mobilo satiksmes dalībnieku veiksmīga integrācija ceļu satiksmē ir mūsu visu kopīga atbildība,”  stāsta BITE Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una-Ahuna Ozola.

Arī CSDD eksperti norāda, ka pēdējo divu gadu laikā būtiski ir pieaugusi jauna satiksmes dalībnieka – elektroskrejriteņa loma ikdienas satiksmē, tādēļ ar mērķi veicināt elektrisko skrejriteņu iekļaušanos kopējā satiksmē, šajā gadā tika veikti grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos.

“Lai nodrošinātu drošu pārvietošanos, būtiski ir ne tikai ievērot šos noteikumus, bet veicināt arī iemaņas un prasmes vadīt skrejriteni, kā arī izglītot par nepieciešamību respektēt citus satiksmes dalībniekus.  Jebkuram ceļu satiksmes dalībniekam ir jādara viss iespējamais, lai pasargātu sevi un citus no ceļu satiksmes negadījumiem, kas var rezultēties ar smagām traumām vai pat letālām sekām, un kā viens no veidiem ir veicināt elektrisko skrejriteņu lietotāju izpratni par drošu dalību ceļu satiksmē – izvēloties situācijai un ceļa stāvoklim atbilstošu ātrumu, nebraukt uz skrejriteņa divatā, vēlams lietot aizsargķiveri un pats galvenais “braukt ar galvu”!,” norāda Beāta Dambīte, CSDD Ceļu drošības audita departamenta vadītāja.

Biežākās kļūdas, braucot ar elektrisko skrejriteni

Visbiežāk fiksētie pārkāpumi ir braukšana divatā uz viena elektriskā skrejriteņa un ātruma pārkāpšana. Noteikumi paredz, ka ar elektrisko skrejriteni var pārvietoties tikai pa tām brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 kilometrus stundā, bet tā ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā. Tuvojoties gājēju pārejai, ātrums ir jāsamazina, tādā veidā cienot gājējus, kuriem attiecībā pret tādiem pārvietošanās līdzekļiem kā velosipēdi un elektriskie skūteri vienmēr ir priekšroka. Tieši neatbilstošs ātrums un ceļa seguma nenovērtēšana ir vieni no galvenajiem iemesliem, kāpēc tiek gūtas traumas un rodas sadursmes, kurās bieži vien cieš ne vien gājējs, bet arī pats elektriskā skrejriteņa vadītājs.

RTU pētnieks, viens no “Elektrisko skrejriteņu kustības un manevrēšanas parametru pētījums” ekspertiem Mg.sc.ing., MBA Juris Kreicbergs uzsver, ka galvenokārt, lai sekmētu elektrisko skrejriteņu drošu iekļaušanos satiksmē, svarīgi to vadītājiem apgūt un izprast vismaz ceļu satiksmes noteikumu nodaļas, kas attiecas uz gājējiem, velosipēdistiem un skrejriteņu vadītājiem.

“Elektriskā skrejriteņa maksimālais ātrums ir līdz 25 km/h. Ja kādu iemeslu dēļ ir iespējams braukt ātrāk ar līdzīgas konstrukcijas transportlīdzekli, tas vairs nav skrejritenis, uz to attiecas cits regulējums, un ar tā lietošanu saistītie riski ir daudz lielāki. Braucot pa ietvi, skrejriteņa vadītājam jāparedz, ka gājēji vai citi satiksmes dalībnieki, kas pārvietojas pa ietvi, var strauji mainīt kustības virzienu vai iznākt vai izbraukt no aizsega, tādēļ tuvojoties gājējiem un nepārredzamām vietām, ātrums jāsamazina jau 12 – 15 metru attālumā no bīstamās vietas,” informē J. Kreicbergs, RTU pētnieks Mg.sc.ing., MBA.

J. Kreicbergs norāda, ka līdztekus ātrumam, elektriskā skrejriteņa vadītājam jānovērtē ceļa segums, pa kuru tas pārvietojas. Tā kā salīdzinoši nelielais riteņu rādiuss apgrūtina droši pārvarēt šķēršļus vai nelīdzenumus, nepiemēroti liels ātrums pa nelīdzenu ceļu var radīt situāciju ar nopietnām sekām. Tāpēc, lai gan aizsargķivere nav obligāta, tā ir ļoti ieteicama.

“Elektriskais skrejritenis uz ceļa kļūst bīstams tad, ja tā vadītājs izturas pārgalvīgi, neievēro noteikumus, jo īpaši braukšanas ātrumu. Tāpēc svarīgākais ir cienīt sevi un citus satiksmes dalībniekus,” rezumē J. Kreicbergs.

Jāņem vērā, ka elektriskie skrejriteņi jau ir ieņēmuši savu vietu pilsētvides satiksmē un to popularitāte tikai augs. Līdz ar to par drošu elektrisko skrejriteņu izmantošanu jāizglīto ne tikai to vadītāji, bet arī citi ceļu satiksmes dalībnieki, tādā veidā veicinot savstarpējo toleranci uz ceļa. Jāpiebilst, ka BITE elektrisko skrejriteņu lietotājiem sniegs informāciju par drošu to lietošanu.

PAMATA NOTEIKUMI DROŠAI BRAUKŠANAI AR ELEKTRISKAJIEM SKREJRITEŅIEM:

Iepazīsties ar svarīgākajām lietām, kas jāzina, lai vari izbaudīt braucienu ar jauno elektrisko skrejriteni droši!

Izvēlies braukšanai drošu vietu!

·         Pārvietojies pa velosipēdistiem paredzētiem ceļiem un velo joslām

·         Braucot pa trotuāriem un gājēju celiņiem, ņem vērā, ka te priekšroka ir gājējiem

·         Pa ceļa brauktuves labo malu vari braukt vietās, kur atļautais braukšanas ātrums ir 50 km / h

Sagatavojies braucienam!

·         Pasargā sevi ar aizsargķiveri un arī elkoņu aizsargi nenāks par skādi

·         Vienmēr izvēlies košas krāsas apģērbu un atstarojošus elementus tumšajā laikā

·         Pirms brauciena pārliecinies, ka esi uzlādējis elektriskā skrejriteņa akumulatoru

Vai Tu drīksti vadīt elektrisko skrejriteni?

·         Ar elektrisko skrejriteni drīkst braukt personas, kas sasniegušas 18 gadu vecumu

·         No 14 – 17 gadu vecumam, var braukt personas ar AM, A1, B1 vai traktortehnikas vadītāja apliecību

Ko nedrīkst un nevajag darīt?

·         Ņem vērā, ka braukt ar elektrisko skrejriteni alkohola reibumā ir aizliegts

·         Ar vienu elektrisko skrejriteni drīkst braukt tikai viena persona – draugam jābrauc ar savējo

·         Braukšanas laikā ir aizliegts turēties pie cita transportlīdzekļa

·         Arī ar elektrisko skrejriteni nedrīkst pārvadāt neērtu kravu, kas traucē pašam

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.