Braucam ar “Mazda CX-30” (+ FOTO)

“Latvijas Gada auto 2020” konkursa septiņu finālistu vidū bija arī japāņu kompaktais krosovers “Mazda CX-30”. Starp 35 konkursā pieteiktajiem automobiļiem tikai daži varēja lepoties gan ar iekļūšanu fināla septiņniekā, gan divu papildus nomināciju pretendentu skaitā. “Mazda CX-30” bija gan “Latvijas Gada auto 2020 Dizaina balvas”, gan “Pilsētas apvidus auto 2020” pretendentu trijniekos. Tātad – viens no visaugstāk novērtētajiem auto šajā konkursā.

Pirmā iepazīšanās ar japāņu kompakto pilsētas krosoveru notika pagājušā gada pavasarī Ženēvas motoršovā. “Mazda” modeļu gammā “CX-30” trāpa nišā starp mazo krosoveru “CX-3” un kompakto “CX-5”, taču kompānijas mārketologi jaunajam modelim apzīmējumu “CX-4” tomēr nepiešķīra. Varbūt tādēļ, ka japāņu kultūrā skaitlim 4 nav laba aura, vai arī tāpēc, ka kopš 2016.gada šāda nosaukuma modelis jau tiek pārdots Ķīnā. “Mazda Motor Corporation” uzskata, ka “CX-30” būs Eiropā vispieprasītākais “Mazda” zīmola automobilis.

“Mazda CX-30” dizainā apvienoti divi savstarpēji kontrastējoši elementi – elegantas kupejas plūdlīniju formas un apvidnieka apņēmība, ko pasvītro brutālās plastmasas uzlikas ap riteņu arkām. Auto dizainā jūtama radniecība ar ceturtās paaudzes “Mazda 3”, kas kļuvusi par Igaunijas “Gada auto 2020”. Abām mašīnām ir kopēja modulārā “Skyactiv” platforma, tie paši dzinēji, tās pašas ātrumkārbas un gandrīz identiski interjeri. Arī skatā no priekšpuses “CX-30” viegli var sajaukt ar kompakto hečbeku “Mazda3”. Taču, “CX-30” ir par 10 cm augstāks un par 7 cm īsāks, nekā hečbeks, bet platumā (1795 mm) hečbeks ir identisks ar krosoveru.

“Mazda CX-30” ir 4395 mm garš, 1795 mm plats, 1540 mm augsts kompaktais krosovers ar 2655 mm riteņu bāzi. Bagāžnieka tilpums – 430 litri (tikpat, cik dižpārdoklim “Nissan Qashqai”, kas dzīvo klasi augstāk), bet klīrenss – 17 cm (vidējais rādītājs savā klasē). Pēc ārējiem izmēriem “CX-30” ir garāks par konkurentiem “Honda HR-V”, “Toyota C-HR”, “Seat Ateca” un “Skoda Karoq”, lai gan tā virsbūve ir zemāka kā visiem iepriekš minētajiem. 

“Mazda CX-30” salonā viss šķiet tieši tāpat kā “Mazda 3” hečbekā. “Mazda” uzskata, ka automašīnai jābūt ērtai kā vadītāja ķermeņa turpinājumam. Ikviena kokpita detaļa ir izvietota perfektā horizontālā simetrijā ar vadītāju centrā. Lieliskie sēdekļi spēj noturēt vadītāja iegurni vertikāli, kas ķermeņa augšdaļai ļauj ieņemt dabisku pozu un palīdz mazināt nogurumu. Un patiešām – kad esmu ērti iekārtojies vadītāja vietā pie stūres, jūtos ideāli! Priekšā sēdošajiem ir nodrošināts pilns komforts, taču aizmugurējiem pasažieriem ceļgalu rajonā vietas nav daudz, vēlams, lai aizmugurē sēdošie nebūtu apveltīti ar īpaši garām kājām.

Instrumentu panelis pārdomāts un saprotams, infosistēma viegli un ērti regulējama ar pogām no centrālā tuneļa pie ātrumpārslēga, bet attēls atrodas tieši vadītāja acu priekšā uz paneļa iestiprinātajā “planšetes tipa” ekrānā, kas gan nav liels, bet labi pārskatāms. Klimatkontrole regulējama ar parastām grozāmām pogām paneļa vidū, kas sataustāmas intuitīvi, pat neskatoties. Tātad, nekādas bakstīšanās pa ekrāna izvēlnēm.

Vienīgais, kas pirmajā brīdī šķiet neparasti – audiosistēmas skaļuma regulatora poga novietota uz vidustuneļa, pie ātrumpārslēga. Taču tam ir sava loģika – “Mazda” 8,8 collu infosistēmas displejs ir kontrolējams ar vieglu pirkstu kustību nospiežot un pagriežot slēdzi turpat pie ātrumpārslēga, bet audiokontrole ir turpat blakus.

Pat bāzes versijās “Mazda” infosistēmas komplektā ir Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, navigācijas sistēma un head-up displejs. Rūpējoties par brauciena drošību, šeit ir pieejams viss moderno tehnoloģiju arsenāls. Ne velti “CX-30” par drošību ir saņēmis augsto piecu zvaigžņu vērtējumu EuroNCAP avāriju testos.

Testam nodotais auto ir efektīgā ķiršu sarkanā perlamutra krāsā un Luxury aprīkojumā un maksā 29 790 eiro. Tam ir tādas patīkamas ekstras kā adaptīvā kruīza kontrole, displeja projekcija vējstiklā, 360° kamera, salona ādas apdare, BOSE audiosistēma, elektriski atverams bagāžas nodalījuma vāks un 18 collu vieglmetāla diski. Par efektīgo “Soul Red Crystal Metallic” krāsu gan pircējam būtu jāpiemaksā 600 eiro, bet tas ir to vērts. Vēl šim auto ir pieejama arī balta, melna, tumši zila un pelēka krāsa. Bet ja reiz esat tāds estēts, kas izvēlējies braukt ar “Mazda CX-30”, tad loģiska izvēle – tikai sarkana!

Testētais auto – priekšpiedziņas “Mazda CX-30” ar 2,0 M-Hybrid Skyactiv-G (122 ZS) dzinēju un ar SkyActiv-Drive automātisko transmisiju. Ko tad īsti šīs “aktīvās debesis” sevī ietver? – Divu litru benzīna dzinēja maksimālā jauda ir 90 kW (122 ZS) / 6000 apgr, maksimālais griezes moments 213 nm / 4000 rpm. Paātrinājums 0-100 km/h ar automātisko transmisiju tiek sasniegts 11.2 sekundēs (ar manuālo – 10.6 s).

Un ko nozīmē M-Hybrid? – tas ir “mild hybrid”, jeb “maigais” hibrīds. Šim CX-30 zem bagāžnieka grīdas ir novietots kompakts 48V akumulators, bet pie motora integrēts 6 kW startera ģenerators ar siksnas piedziņu. Tas ne brīdi neaizstāj iekšdedzes motoru, bet dod tam papildus enerģiju, uzlabojot paātrinājuma dinamiku un palīdzot taupīt degvielu, kā arī nodrošina automātisko start/stop funkciju.

Testa braucienā “Mazda” divu litru 120 ZS benzīndzinējs ar maigo hibrīdu patiešām priecē ar vienmērīgu, klusu darbību, pieņemamu dinamiku un degvielas ekonomiju. Vidējais degvielas patēriņš pēc borta datora rādījumiem sanāca ap 6 litriem uz 100 km. Bet vēl lielāks prieks rodas, kad automātiskajai transmisijai liek darboties sporta režīmā. Nospiežot diskrēto “sport” podziņu, dinamikas pieaugums jūtams uzreiz, taču, šādā paātrinājuma režīmā pierasto motora dziesmu nedzird. Rodas sajūta, ka “Mazda CX-30” varētu braukt vēl dinamiskāk, bet to ierobežo automātiskā pārnesumkārba, kas pārslēgšanās ātrumā atpaliek no jaunākajām divsajūgu transmisijām.

Zinot, ka Mazda manuālās transmisijas allaž bijušas vienas no labākajām, man gribētos pamēģināt šo auto ar parasto rokas pārnesumkārbu. Gribētos arī šī auto jaudīgāko versiju – 2,0 M Hybrid Skyactiv-X. Pateicoties “Spark Plug Controlled Compression Ignition” (SPCCI) tehnoloģijai (ar dzirksteli kontrolēta kompresijas aizdedze) šis 180 ZS dzinējs apvieno benzīna motora jaudu pie augstiem apgriezieniem ar dīzeļmotoriem piemītošo vilkmi zemu apgriezienu diapazonā.

Braukt ar CX-30 ir ļoti patīkami, jo auto vadās viegli un precīzi. Gandrīz vai tikpat  azartiski kā “Mazda 3” hečbeks, un tas nu gan krosoveriem parasti nav raksturīgi. Bet “CX-30”, par spīti virsbūves augstumam, nav jūtami pieņēmies svarā, salīdzinot ar hečbeku. Piekare nodrošina pietiekami līganu gaitu un labi slāpē ceļa nelīdzenumus, vienlaicīgi paliekot pietiekami stingra. Daudziem šāda uzvedība atgādinās vācu autobūves labākos paraugus.

Salonā brauciena laikā valda patīkams klusums, līdz izdzirdu savādu čirkstoņu… Kas tad tas? Pēc rūpīgas izmeklēšanas atklājas, ka vainīga nav nedz salona apdare, ne arī citas konstrukcijas, bet tikai vējš, kas plēš nost “Latvijas Gada auto 2020” uzlīmi no priekšējā vējstikla…

Latvijas apstākļiem piemērota izmēra riepas demo automašīnām mūsdienās ir reta parādība, jo visi cenšas panākt vizuālu efektu ar zemprofina “šaibām”, taču šoreiz “Mazda CX-30” ar 215/55 R18 riteņiem nebija pārspīlēts, un komfortabla braukšana saglabājās gan uz Rīgas nolāpītā asfalta, gan grants ceļos. Pilsētas krosovera “CX-30” 17 cm klīrenss nav diez ko liels, arī vizuāli priekšējā spoilera apakšmala atrodas visai tuvu zemei, tāpēc ar šo priekšpiedziņas modeli nekādus off-road testus pa pļavu neveicām. Gan jau sagaidīsim “Mazda CX-30” versijā ar i-Activ AWD pilnpiedziņu.

Secinājumi

Atšķirībā no daudziem citiem modernajiem pilsētas krosoveriem, “Mazda CX-30” nav radīts kā kompromiss ar vēlmi izpatikt visiem, lai tikai sasniegtu augstākos pārdošanas rādītājus. “Mazda CX-30” ir vienkārši skaists auto, kurš ir veidots tāds, lai patiktu pašiem tā radītājiem un līdzīgi domājošajiem. Manuprāt, skaistākais no šobrīd nopērkamajiem kompaktajiem krosoveriem. Un kas par to, ka vietas salonā aizmugurē ir pamaz, toties šim efektīgi sarkanajam auto uz ielas tiek pievērsta pastiprināta uzmanība.

“Mazda CX-30” plusi: labi izskatās, tik pat labi arī brauc, solīds interjers; mīnusi: pamaz vietas aizmugurē, domīgs automāts.

Šī skaistā un ne pārāk praktiskā automašīna piemērotāka būs jauniešiem un jaunietēm vai mazai divu-trīs cilvēku ģimenei, kas savu ikdienu dinamiski pavada pilsētā, taču brīvdienās labprāt dodas tālākos izbraucienos pie dabas. Sportisku izjūtu cienītājiem ieteiktu labāk izvēlēties  manuālo transmisiju, jo sešpakāpju automāts izceļas ar igaunisku temperamentu, kamēr nav nospiesta sporta režīma podziņa. Braukšanas īpašības neliek vilties, un, aprīkots ar jaudīgāko dzinēju, šis auto daudziem varētu kļūt par lielisku prieka un labsajūtas avotu ikdienas gaitās.

“Mazda CX-30” cena sākas no 23 490 eiro par priekšpiedziņas versiju ar 2.0 litru (122 ZS) Skyactiv-G dzinēju un manuālo pārnesumkārbu, bet ar automātu cena sākas no 24 890 eiro. Testētais auto Luxury aprīkojumā maksā 29 790 eiro.

Cenu lapā par 26 690 eiro pieejams arī “Mazda CX-30” ar jauno, revolucionāro (ar dzirksteli kontrolēta kompresijas aizdedze) 2,0 litru Skyactiv-X 180 ZS dzinēju, bet šim komplektam pievienojot i-Activ AWD pilnpiedziņu, cena saniedz 30 290 eiro.

Atšķirībā no citiem “Latvijas Gada auto 2020” pretendentiem, “Mazda” žūrijas testiem un vērtējumam netika nodota versijā ar jaudīgāko dzinēju un pilnpiedziņu. Testēts tika šis pats priekšpiedziņas auto ar 2.0 (122 ZS) Skyactiv-G dzinēju. Objektīvākam ieskatam piedāvāju dažu “Latvijas Gada auto 2020” žūrijas biedru viedokļus par šo auto:

Žūrijas biedrs Aldis Zelmenis: “Lielisks auto ar Premium salona garšu, kur var atrast līdzības ar BMW, Audi, Infiniti u.c. dizaina risinājumiem un arī materiālu izvēli. Uz to ir patīkami skatīties, tajā ir vēl patīkamāk sēdēt pilota krēslā, bet vislabāk ar CX-30 ir braukt. Viens no Gada Auto 2020 lielākajiem atklājumiem!”

Žūrijas biedrs Jānis Mežulis: “Nu, Mazda, malači! Šajā CX-30 var iemīlēties! Skaists! Arī brauc maigi, kā maija dienvidu vējš, ne pārāk stiprs, bet patīkams un silts. Klusais bezturbīnas motors atgādina vecos laikus, kad benzīnnieku neintrālajā gaņģī nemaz nevarēja dzirdēt. Šis ir vienīgais japāņu auto, kas ne tikai tur vāciešiem līdzi, bet arī rāda savu ceļu, pa kuru braukt ir prieks un bauda.”

Žūrijas biedrs Jānis Grīnhofs: “Mazda ir laba kā vienmēr. Viss pārdomāts un saprotams. Dizains atpazīstams, tas ir Mazda dizains. Arī salons ir pārdomāts. Viegli veikt dažādo funkciju vadību, slēdži un pogas ir “pa rokai”. Nav pretenziju pret apdares kvalitāti un izmantotajiem materiāliem. Viss akurāti un eleganti, taču pārāk vienkārši, pietrūkst odziņas. CX 30 ar savu 2,0 benzīnnieku nav nekāds sportists, tam vairāk piestāv ģimenes auto loma.”

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.