Subjektīvi vērtējumi un prognozes pēc “Gada auto” rudens mediju testa brauciena

Pagājušajā sestdienā (21.septembrī) Zemgales ceļos tika aizvadīts konkursa “Latvijas Gada auto 2020” otrais mediju testa brauciens. Auto žurnālisti un nozares eksperti iepazinās ar 14 no šobrīd konkursā pieteiktajiem 22 auto modeļiem. Ja iepriekšējā vasaras testa brauciena lielākais atklājums bija “Škoda Scala”, tad šajā rudens braucienā tāds neapšaubāmi bija piektās paaudzes “Renault Clio”. Bet nu par visu pēc kārtas.

Trim jaunajiem modeļiem – “Renault Clio”, “Mitsubishi ASX” un “Mitsubishi L200” – šī bija Latvijas pirmizrāde. Kā jau pēdējos gados ierasts, atbilstoši tirgus tendencēm, viskuplāk pārstāvēti bija krosoveri, to bija veseli septiņi – “Hyundai Santa Fe”, “Citroën C5 Aircross”, “Seat Tarraco”, “Cupra Ateca”, “Mitsubishi ASX”, “Porsche Macan” un “BMW X5”.

Vieglo automobiļu kompaktklasi pārstāvēja divi sportiski “karstie hečbeki” – “Kia ProCeed” un “Hyundai i30 Fastback”, kā arī Premium klases sedans “Mercedes–Benz CLA” un praktiskais ģimenes auto “Škoda Scala”, bet mazo klasi – jaunais “Renault Clio”. Dalībnieku vidū bija arī viens vidējās klases sedans – atjaunotais “VW Passat”, kā arī viens pikaps – “Mitsubishi L200”. Tātad, šā rudens testa dalībniekiem bija iespēja nobaudīt trīs pavisam atšķirīgus Premium klases spēkratus – mazo, eleganto “Mercedes–Benz CLA” sedanu, kompakto “Porsche Macan” krosoveru un lielo, prestižo “BMW X5”.

Pirms pāriet pie subjektīvā vērtējuma, intereses pēc sastādīju testēto “Gada auto 2020″ pretendentu TOP5 pēc jaudas parametriem: 1.”Cupra Ateca” – 300 ZS, 2. “Hyundai i30 Fastback” – 275 ZS, 3. “BMW X5” – 265 ZS, 4. “Porsche Macan” – 245 ZS, 5. “Kia ProCeed” – 204 ZS. Ieslēdzot savu subjektīvo “Braukšanas Baudas indikatoru”, visaugstāko atzīmi tas sasniedza pie “Mercedes Benz CLA 200”, tikai par kripatu atpalika “Porsche Macan”. Pārējie sekoja ar zināmu atstatumu.

Hmm, tātad tipiskos Latvijas ceļa apstākļos nevajag ne 200 zirgus, ne 200 km/h, lai gūtu patiesu braukšanas baudu! Un ar baudu es šeit domāju visnotaļ ātru, bet relaksētu lidojumu, nevis agresīvu raustīšanos starp gāzi un bremzi vai mierīgu slīdēšanu kruīza režīmā. Protams, bauda vienmēr ir subjektīva kategorija. Kādam citam to vairāk sniegs sportiskāki, cietāki un dinamiskāki auto – “Cupra Ateca”, “Hyundai i30 Fastback” vai “Kia ProCeed”, bet vēl kādam – auto ar viskomfortablākajām gaitas īpašībām – “BMW X5”, “Hyundai Santa Fe” vai “Citroen C5 Aircross”. Katram savs!

Lai gan pretendentus konkursā “Latvijas Gada auto 2020” var pieteikt līdz pat 2019. gada 7.novembrim, šobrīd jau pieteikti 22 pretendenti, no tiem septiņi ir piedalījušies abos mediju braucienos: “Porsche Macan”, “Cupra Ateca”, “BMW X5”, “Kia ProCeed”,”Seat Tarraco”, “Citroën C5 Aircross” un “Škoda Scala”, bet pieci pretendenti mediju braucienos vispār nav piedalījušies (laikam jau papildus publicitāte šiem modeļiem nav nepieciešama, tāpēc šajā rakstā tos nepieminēšu), savukārt divi tika pieteikti pavisam īsu brīdi pirms rudens brauciena. Trīs no pretendentiem – “Porsche Macan”, “Cupra Ateca” un “BMW X5” – katrā no mediju braucieniem tika parādīti citā versijā.

Pirmajā mediju testa braucienā piedalījās sportiskākā “Porsche Macan S” ar 3.0 litru V6 dzinēju (354 zirgi, 480 Nm, līdz 100 km/h ieskrienas 5.3 sekundēs). Bāzes aprīkojumā tā maksā 65 tūkstošus eiro, bet ar visu individuālo aprīkojumu testētā auto cena jau sasniedz 99,9 tūkstošus. Rudenī ekspertu vērtējumam tika nodots drusciņ mazāks “makans” (bez “S”) –  “Porsche Macan” ar 2.0 litru 245 ZS dzinēju, 6.5 sekundes līdz simtam, bāze maksā 59 532 eiro, ar visu aprīkojumu cena sasniedz 92 555 eiro. Jaudas ziņā starp rudens testa dalībniekiem “makans” bija tikai 4.vietā, taču joprojām sajūsmināja “Porsche” tehniskā izcilība un gaitas īpašības, ideāli sabalansēta dinamika ar komfortu. Paliek tikai jautājums – vai konkursā piedalās parastais “Porsche Macan” vai niknais “Macan S”, vai abi divi?

Jaudīgākais rudens testa dalībnieks šoreiz bija “Cupra Ateca”.  Dzinējs 2.0 TSI, 300 ZS, 400 Nm, DSG-7 pārnesumkārba, 4Drive pilnpiedziņa, līdz 100 km/h ieskrienas 5.2 sekundēs. Auto atrodamā cenu lapa vilināja ar “iepazīšanās cenu” 39 800 eiro. Stingra piekare, precīza stūre, atsaucīgs dzinējs, sportiska skaņa un pilnpiedziņa. Dizains, gaita, aprīkojums, – viss aicina aizraujošā sportiskā piedzīvojumā, tajā pašā laikā šis auto var kalpot kā praktisks ģimenes krosovers. Patiešām, šajā ziņā “Cupra Ateca” nav konkurentu! Pavasara testos piedalījās pēc tehniskiem parametriem identisks, bet labāk aprīkots “Cupra Ateca” eksemplārs, kas maksāja jau 49 500 eiro.

Lielākais un smagākais rudens testa dalībnieks bija prestižais “BMW X5 xDrive 30d”, ar 3 litru, 6 cilindru turbodīzeli un 8 pakāpju automātu. 265 ZS, 620 Nm, līdz 100 km/h ieskrienas 6.5 sekundēs. Bāze maksā 58 140 eiro, bet testētajam auto ir “M Sporta” pakotne par 5 tūkstošiem un dažas citas ekstras, kas kopā veido cenu 89 950 eiro. Pavasarī testētā “BMW X5” cena ar visu aprīkojumu sasniedza jau 91 110 eiro. “X5” brauc smagnēji un solīdi, bet vienmēr pa rokai ir jaudas rezerve, tomēr man šis auto par smagu, jo divas tonnas (pašmasa 2185 kg) sajūtu katrā pagriezienā. Pārsteidza automātiskā stūrēšanas sistēma, kas darbojas perfekti un jau līdzinās reālam autopilotam, kas stūrē šoferīša vietā. Konkurents “Mercedes–Benz GLE 300 D 4Matic” piedāvā to pašu komfortu un vairāk elegances par nepilniem 60 tūkstošiem eiro.

Mazākais, vieglākais un ņiprākais rudens testa dalībnieks bija jaunais piektās paaudzes “Renault Clio”, kas uzreiz pieteica sevi kā nopietnu “Gada auto” titula pretendentu. Šajā braucienā testējām  dārgāko un jaudīgāko (130 ZS) versiju “TCe 130 EDC RS Line”, kas maksā 18 490 eiro. Jaunais “Clio” ir zemāks un platāks par “Fiesta” un “Polo”, ar pēdējo tas ir vienāda garuma – 4 metri, 5 cm. Salonā pietiekami ērti četriem pieaugušajiem, bagāžnieka tilpums – 366 litri. Daudzi testa dalībnieki atzīmēja, ka, braucot ar “Clio”, var pat piemirsties, ka šis ir mazauto, jo uz ceļa tas ir ļoti pārliecinošs. Galvenais jautājums – vai lētākās komplektācijas “Clio” uzvestos līdzīgi? “Renault Clio TCe75 Life” cena sākas no 10 160 eiro.

Elegantākais rudens testa dalībnieks neapšaubāmi bija “Mercedes Benz CLA 200”, ar 1.3 turbo benzīna motoru, 163 ZS, un 250 Nm. Salonā visizteiktākā Premium sajūta sniedz limuzīnisku mieru, taču, braucot dinamiskā režīmā, šis auto kļūst par īstu “driver’s car”, kas zibenīgi un precīzi izpilda visas vadītāja komandas tā, ka viens no testa dalībniekiem to salīdzināja ar lidojumu sapnī. Un, ziniet ko, – jaudas nepietrūkst ne brīdi! No vietas līdz 100 km/h auto ieskrienas 8.2 sekundēs. “CLA 180” bāzes cena ir 31 270 eiro, bet “CLA 200” ļoti greznā aprīkojumā maksā teju 51 tūkstoti. Testētā auto “speciālā piedāvājuma” cena ir 41 500 eiro.

Sportiskākās gaitas īpašības piemita abiem kompaktajiem “karstajiem hečbekiem” – “Kia ProCeed” un “Hyundai i30 Fastback N”, kuri pat vismiermīlīgāko šoferīti nemitīgi provocēja spiest pedāli grīdā un mesties pārgalvīgās virāžās. Vasaras testā mūs visus sajūsmināja “Kia ProCeed” ar saviem 204 zirgiem (1.6 T-GDI 7DCT), bet rudenī ieradās vēl jaudīgākais “Hyundai i30 Fastback N” ar 275 zirgiem (2.0 T-GDI 6MT), kas no vietas līdz simtam ieskrienas 6.1 sekundē un maksā 29 990 eiro (par 1500 eiro dārgāk, nekā “ProCeed”). Kāds no testa dalībniekiem izteica viedokli, ka ideālais “karstais hečbeks” sanāktu, apvienojot “Kia ProCeed” dizainu (ne velti šo auto daudzi dēvē par “mazo Panameru”) ar “Hyundai i30 Fastback N” tehniku un sniegumu. Jāpiebilst gan, ka jaudīgais “Fastback” pieejams tikai ar manuālo transmisiju, tā ka “svētdienas sportistiem” nāksies palikt pie “ProCeed”.

Pilnizmēra krosovers “Hyundai Santa Fe” pārsteidza visus ar savu komfortablo gaitu un ietilpību. Tas ir lielāks un dārgāks par “Seat Tarraco” un brauc tikpat līgani un smagnēji kā “BMW X5”. Liela telpa aizmugurē, 7 sēdvietas, un tie divi bagāžnieka sēdekļi ir lielāki un ērtāki kā citiem. Priekšpiedziņas “Santa Fe 2.2 CRDi 2WD” cena sākas no 35 990 eiro, bet pilnpiedziņas “2.2 CRDi 4WD” – no 45 990 eiro. Taču, izmēros mazākais “Citroen C5 Aircross” arī brauc ļoti komfortabli un maksā par gandrīz 10 tūkstošiem lētāk.

Jaunais “Mitsubishi ASX” 2WD, 2.0 litri 150 ZS CVT, cena no 20 990 eiro, aprīkojums diezgan bagātīgs. Pēc nobrauktiem 15 kilometriem pa samērā gludu asfaltu man šis joprojām palika diezgan nesaprotams auto… Garāks par “Duster”, augstāks par “Qashqai”. Izceļas ar  visagresīvāko seju un visaugstāko sēdpozīciju. Pārāk robusts, lai būtu pilsētas krosovers, taču nevar būt apvidnieks, jo pieejams tikai ar priekšpiedziņu. Vajadzēja tomēr šo “ASX” iedzīt skarbākos apstākļos, tad varbūt kļūtu skaidra tā jēga un būtība…

Jaunais “Mitsubishi L200”, 2.4 DID 4WD 5AT (181 ZS), cena 30 990 EUR. Izskatās efektīgi, iespējams, ka šobrīd glītākais pikaps Latvijas tirgū. Bet šajā braucienā tas īsti neiederas citu “Gada auto 2020” pretendentu vidū, jo braukšanas īpašību ziņā jūtami atšķiras no jebkura vieglā pasažieru auto. Pikapa šoferītim patiešām nācās krietni pasvīst, lai uz ielāpiem klāta, līkumota asfalta ceļa turētos līdzi mazajam “Clio”. Ja šogad nebūs nominācijas “Gada pikaps”, varbūt šis lielais pilnpiedziņas auto varētu pretendēt uz “Gada apvidnieka” titulu?

Bija arī solīdais direktoru sedans “VW Passat” ar 2.0 litru 190 ZS dzinēju, cena no 25 920 eiro. Ar pasātu šoreiz neizbraucu, jo “kurš tad pasātu nav redzējis?”. Latvietim pusmūžā šis bija, ir un būs ideālais auto. Reiz jau pabijis Latvijas “Gada auto” godā, taču šoreiz to nedabūs. Nevis tāpēc, ka būtu slikts auto, bet tāpēc, ka šis nav pavisam jauns modelis, bet gan modernizēta iepriekšējā “Passat” versija.

Balstoties uz abu mediju braucienu iespaidiem, tagad izsaku savas subjektīvās prognozes par “Latvijas Gada auto 2020” balvu pretendentiem. Žūrijas balsojums parasti ir vairāk racionāls, nekā emocionāls. Gada auto konkursos pirmā vieta visbiežāk ir labākais kompromiss starp dizainu, tehniku, komfortu, drošību un cenu. Līdz ar to, varu droši apgalvot, ka demokrātiskie “Škoda Scala” un “Renault Clio” būs pretendenti uz galveno “Latvijas Gada auto 2020” titulu.

Mans “Latvijas Gada auto 2020” finālistu TOP7: “Škoda Scala”, “Renault Clio”, “Mercedes–Benz CLA”, “Citroen C5 Aircross”, “Porsche Macan”, “Seat Tarraco”, “Cupra Ateca”.

“Latvijas Sportiskākais auto 2020” – mani TOP3 finālisti: “Cupra Ateca”, “Hyundai i30 Fastback”, “Porsche Macan S”.

“Latvijas Ģimenes auto 2020” – mani TOP3 finālisti: “Citroën C5 Aircross”, “Seat Tarraco”, “Škoda Scala”.

“Pilsētas Apvidus auto 2020” – mani TOP3 finālisti: “Seat Tarraco”, “Citroën C5 Aircross”, ‘Hyundai Santa Fe”.

“Latvijas Gada auto 2020” mani Dizaina balvas pretendenti: “Kia ProCeed”, “Mercedes–Benz CLA”, “Citroën C5 Aircross”.

“Latvijas Premium auto 2020” – mani TOP3 finālisti: “Mercedes–Benz CLA”, “Porsche Macan”, “Mercedes–Benz GLE”.

“Latvijas Gada auto 2020″ Tautas simpātija –”BMW X5” – nu kurš gan cits?!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.