Braucam ar jauno “Mazda 3” sedanu (+ foto)

Pavirši skatoties, var likties, ka kompaktam auto ar sedana tipa virsbūvi nav lielas jēgas. Hečbeki tomēr ir sportiskāki, bet universāli – praktiskāki. Un krosoveri, protams, – stilīgāki. Bet, ja vēlies vairāk prestiža, – meklē klasi augstāk. Tāpēc Rietumeiropā kompakto ģimenes auto segmentā joprojām pārliecinoši dominē hečbeki. Taču cilvēks, kurš piedzīvojis padomju laikus un sapņojis par “žigulīti”, bet pēc “dzelzs priekškara” krišanas ticis pie nolietota pirmās vai otrās paaudzes “golfiņa”, joprojām nostalģiski ilgojas pēc nelielas automašīnas ar atsevišķu bagāžnieku – kompakta sedana.  Austrumeiropā sedani allaž tikuši uzskatīti par prestižākiem nekā hečbeki. Tāpēc ikvienam autoražotājam, kas vēlas panākumus austrumu tirgos, piedāvājumā ir jābūt arī kompaktam sedanam…

Jau no paša sākuma “Mazda 3” ir pieejama ar divām virsbūvēm — četrdurvju sedans un piecdurvju hečbeks. Sensacionālais 2003. gada modelis “Mazda 3” toreiz likās šokējoši stilīgs un gandrīz kļuva par Eiropas “Car of the Year 2004”. Kopš “Mazda 3” ražošanas sākuma bija pagājuši tikai trīs gadi un divi mēneši, kad no konveijera noripoja miljonais eksemplārs. Arī pie mums pievilcīgā automašīna par cienītāju trūkumu sūdzēties nevarēja. Kopš 2003. gada pasaulē ir laistas jau četras “Mazda 3” paaudzes, savukārt pārdoto šī modeļa automašīnu skaits sasniedz 6 miljonus.

Katram automobilim ir sava identitāte un savs raksturs, tāpēc esmu pārliecināts – katram automobilim jābūt arī savam vārdam. Daudzos gadījumos par to ir parūpējušies vecāki, t. i. ražotāji. Un tad uzrunāt un aprakstīt šādu auto ir viegli. Piemēram, “Golfiņš”, “Fokuss”, “Megane”. Bet, ja konkrēto modeli ražotājs apzīmē tikai ar cipariem, nākas likt lietā iztēli. Tieši tā – ar iztēles palīdzību – testētā “Mazda 3” iemantoja tik latvisko vārdu “Trīne”.

“Mazda 3” ceturtās paaudzes modelis pasaules pirmizrādi piedzīvoja pagājušā gada novembrī Losandželosā.  Jaunā auto izskats gandrīz neatšķiras no 2017. gada pavasarī Ņujorkas izstādē prezentētā koncepta “Mazda Kai”, kas vienprātīgi tika atzīts par vienu no skaistākajiem izstādes eksponātiem. Arī tagad “Trīne” izskatās tā, it kā tikko būtu nākusi no dizaina darbnīcas.

2019.gada martā “Mazda 3” tika prezentēta Baltijas valstīs, un agrā pavasarī, kad vēl pavisam nebija nokusis sniegs, man ar “Trīni” bija pirmais randiņš. Toreiz atzīmēju, ka efektīgi sarkanā hečbeka atraktīvo dizainu lieliski papildina klusums salonā un sportiskā gaita, padomāts par katru sīkumu gan dizainā, gan funkcionalitātē. Un ar kādiem skatieniem šis auto tika pavadīts uz ielas! Taču, šis pavisam noteikti nav plašākais salons kompaktklasē, drīzāk otrādi. Bagāžnieks arī nav liels, un tā atvere ir vēl mazāka, nekā pierasts pie klases standartiem.

Jūlija pēdējās dienās manās rokās nonāca otra “Trīne”- “Mazda 3” sedana formā. Pietiek ar vienu skatienu, lai saprastu, ka hečbeks un sedans nav identiskas dvīnes. Mazda ir izvēlējusies grūtāko ceļu un radījusi divas dažādas automašīnas. Hečbeks piesaista ar sportiskumu, sedans – ar eleganci. Bet tas būtu tikpat efektīgs kā hečbeks, ja būtu nevis pelēks, bet “Soul Red” sarkanā krāsā. “Mazda 3” sedana garums ir 4660 mm (par 200 mm lielāks kā hečbekam), platums 1795 mm (tāds pats), augstums 1440 mm (par 5 mm lielāks), riteņu bāze 2725 mm (tāda pati), bagāžnieka tilpums – 450 litri (par 92 litriem lielāks!).

Ja citiem kompaktajiem sedaniem auto pēcpuse dažos rakursos izskatās smagnēja, tad “Mazda” siluetam atsevišķais bagāžnieks tieši piešķir slaidumu. Gluži tāpat kā augstpapēžu kurpītes piešķir slaidāku skatu meitenes kājām. Jūtams, ka dizaineri ļoti centušies, lai mazinātu sedana līdzību ar hečbeku. Jāatzīst, ka viņiem tas izdevies — vizuāli sedans šķiet izsmalcinātāks. Šķelmīgi zibošas lukturu acis, plats radiatora restes smaids pa visu priekšpusi, slaidi sāni ar ideālām proporcijām un vijīgām formām… Šis auto patīk meitenēm ar labu gaumi un tas izskatās prestižāks par dažu labu vidējās klases sedanu.

“Mazda 3” sedans izrādās arī praktiskāks par hečbeku, – garāka virsbūve, krietni lielāks bagāžnieks… tomēr salons ir un paliek visai šaurs, griesti zemi. Laikam šis ir tas gadījums, kad forma dominē pār funkciju. Par atraktīvu dizainu vienmēr kādam nākas maksāt. Šoreiz cena ir braucēju ērtības,  iekāpjot un izkāpjot no auto. Durvis vienkārši ir nedaudz par šauru liela auguma cilvēkiem. Arī man, kad esmu noregulējis ideālu sēdekļa un stūres kolonnas pozīciju, izkāpt no auto ir nedaudz apgrūtinoši. Ak, kāpēc gan šis skaistais auto nevarētu būt tikai par pāris centimetriem lielāks…

Tomēr, kad esmu ērti iekārtojies vadītāja vietā pie stūres, jūtos ideāli! “Mazda 3” vadītāja vieta drīzāk izskatās pēc sporta auto kokpita, nevis parasta “golfa klases” auto salona. Ikviena kokpita detaļa ir izvietota perfektā horizontālā simetrijā ar vadītāju centrā. “Mazda” uzskata, ka automašīnai jābūt ērtai kā vadītāja ķermeņa turpinājumam. Tāpēc, konstruējot šasiju un vadītāja darba vietu, daudz uzmanības tika veltīts cilvēka mugurkaula un iegurņa studijām, lai sasniegtu ideālu ķermeņa stāvokļa līdzsvaru. Lieliskie sēdekļi spēj noturēt iegurni vertikāli, kas ķermeņa augšdaļai ļauj ieņemt dabisku pozu un palīdz mazināt nogurumu.

Šajā cenu kategorijā mazdai ir visklusākais salons, pēc sajūtām tā jau ir Premium klase. Priekšā sēdošajiem ir nodrošināts pilns komforts, taču aizmugurējiem pasažieriem ceļgalu rajonā vietas nav daudz, pat pēc kompaktklases standartiem raugoties. Tātad, vēlams, lai aizmugurē sēdošie nebūtu apveltīti ar īpaši garām kājām… Tagad aizmugurē ir sava atsevišķa ventilācija un nolaižams roku balsts ar glāžu turētājiem, bet joprojām tur nav USB pieslēgvietas vai 12 V ligzdas telefona lādēšanai. Sedanam ir solīds 450 litru bagāžnieks, kas ir par 92 litriem lielāks, nekā hečbekam. Arī bagāžnieka atvere ir platāka, taču ierobežots tās augstums. Bez tam, atvērta bagāžnieka maliņā ir slēdzis aizmugurējā sēdekļa atzveltnes nolaišanai. Gadījumā, ja pārvadājamā bagāža izrādās garāka par bagāžnieku, vairs nav jālien atpakaļ salonā nolaist beņķi. Sedana bagāžas nodalījuma tilpums, noliecot aizmugurējos sēdekļus, pieaugs līdz pat 1138 litriem (hečbeka maksimālā ietilpība ir tikai 1026 litri).

“Trīnes” trumpji ir ne tikai Premium dizains, bet arī labs drošības un izklaides aprīkojums, kas brīžiem liek sarkt pat “Audi” un “Lexus”, bet maksā daudz lētāk… Lai bakstīšanās skārienjutīgā ekrānā nenovērstu vadītāja uzmanību no ceļa, “Mazda” 8,8 collu infosistēmas displejs ir kontrolējams ar vieglu pirkstu kustību nospiežot un pagriežot slēdzi pie ātrumpārslēga. Pat bāzes versijās infosistēmas komplektā ir Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, navigācijas sistēma un head-up displejs. Rūpējoties par brauciena drošību, šeit ir pieejams viss moderno tehnoloģiju arsenāls. Elektroniskā rokas bremze ir aktivējama ar nelielu slēdzīti, un tā izslēdzas pati, tiklīdz tiek ielikts ātrumā, lai uzsāktu braukšanu. Taču, tā izslēdzas tikai tādā gadījumā, ja vadītājs ir piesprādzējies.  Manevrējot savā pagalmā, ne katram ienāks prātā piesprādzēties, tāpēc šādas rūpes par drošību varbūt liksies kaitinoši pārspīlētas…

Jaunā “Mazda3” aprīkota ar no iepriekšējiem modeļiem labi pazīstamo 2,0 litru tilpuma benzīna motoru un automātisko transmisiju. Kamēr citi konkurenti izmanto mazāka tilpuma benzīna turbodzinējus, “Mazda” turpina tālāk pilnveidot savu divlitru benzīnnieku. Saukts par “Skyactiv-G”, tas ir modernizēts ar cilindru deaktivizācijas sistēmu un daļēju hibrīdtehnoloģiju un esot kļuvis vēl ekonomiskāks. Pārnesumkārbas jaunajai mazdai tās pašas, kas priekšgājējai – sešpakāpju manuālā un sešpakāpju “SkyActiv-Drive” automāts. Jāatzīmē, ka visas “Mazda 3” modifikācijas tiek komplektētas ar “mild hybrid” hibrīda spēkstaciju, kurā integrēts 6 kW jaudas starteris-ģenerators.

Ikdienas braukšanas režīmos “Trīnes” sniegtā dinamika ir pietiekama, bet sportisku izjūtu cienītājiem labāk izvēlēties  manuālo transmisiju, jo sešpakāpju automāts ir diezgan lēnīgs, kamēr nav nospiesta sporta režīma podziņa. Vidējais patēriņš testa braucienā bija 7 litri uz 100 km, kas nedaudz pārsniedza ražotāja norādītos vidējos 5,6 litrus. Kopumā jāsaka, ka 122 zirgspēku jaudas motors ar sešpakāpju automātu manam braukšanas stilam ir gana tīkams. Ja kādreiz iegribas pasportot, ar vienu pogas spiedienu kļūst pieejams sporta režīms, kas saasina atsaucību uz gāzes pedāli un padara smagāku stūri.

Pavasarī testētajā efektīgi sarkanajā hečbekā sportiskais noskaņojums bija allaž klātesošs, bet diskrēti pelēkajam sedanam piestāv mierīga, atturīgi eleganta slīdēšana cauri pilsētai. Taču, arī sedana izpildījumā šai mazdai piemīt asi, gandrīz vai “teitoniski” refleksi, kādus parasti sagaidām tikai no dārgākiem vācu sporta sedaniem. Netici? – Vienkārši, iedarbini mazdas dzinēju, un tavu seju jau pavisam drīz rotās apmierināts smaids. Ne velti Eiropas auto presē lasāms, ka “Mazda 3” vadītāji smaidot biežāk par pārējiem…

Taču, sportiskā vadāmība nenāk par labu komfortam. Neatkarīgais makfersons priekšā un torsions aizmugurē ir tā noregulēti, ka šoferītim nodrošina pasakainu paklausību, taču pasažieriem ir labi sajūtami nelīdzenā asfalta izciļņi. Varbūt, šeit risinājums būtu standarta 16 collu riteņi, nevis testa auto uzmontētie 215/45 R18. Tomēr, jāatzīst, ka gaitas komforta un vadāmības līdzsvars jaunākās paaudzes modelī ir daudz labāks, nekā jebkad agrāk, nemaz nerunājot par lielisko trokšņu izolāciju salonā, ko pasažieri noteikti novērtēs.

“Mazda 3” sedanu jau tagad iespējams pasūtīt ar jauno revolucionāro “Skyactiv-X” dzinēju un šo inovatīvo tehnoloģiju komplektu saņemt rudenī. Divu litru darba tilpuma “Skyactiv-X” dzinēja jauda sasniedz 180 ZS, bet griezes moments – 224 Nm. Četru cilindru atmosfēriskais dzinējs ar 180 zirgiem – varbūt tas neizklausās īpaši iedvesmojoši, taču “Skyactive” tehnoloģijas nodrošinot tādu pašu lineāru paātrinājumu kā konkurentu turbodzinējiem. Šis motors spēj apvienot benzīna dzinēja jaudu pie augstiem apgriezieniem un dīzeļdzinēja vilkmi zemu apgriezienu diapazonā. Atceroties japāņu inženieru mērķi vairot vadīšanas prieku, atrodot šim auto labākos balstiekārtas un stūres mehānisma regulējumus, ir pamatotas cerības, ka ar jauno dzinēju “Mazda 3” būs patiess “driver’s car”.

Secinājumi

Jau no pirmsākumiem “Mazda 3” firmas zīme ir braukšanas prieks, kam agrāk japāņi bija izdomājuši tēlainu apzīmējumu “Zoom Zoom”. Lai gan tagad “Zoom Zoom” ir nomainīts ar “Skyactiv”, jaunākajai “Trīnei” šis braukšanas prieks piemīt vēl pārākā pakāpē. Komapaktklasē ko līdzīgu šodien piedāvā tikai “Focus” un “Civic”, taču jaunā mazda sportiski asu vadāmību papildina ar Premium klases dizainu gan eksterjerā gan interjerā. Atraktīvs izskats, augstvērtīgs interjers, sportiska vadāmība, un tas viss – par saprātīgu cenu.

Ar sportisko, eleganto dizainu un harmoniskajām proporcijām jaunā “Mazda 3” ienes svaigas vēsmas kompakto sedanu segmentā. Vēl vairāk — “Trīne” ir gana eleganta un prestiža, lai tēmētu augstāk! Apveltīta ar visām modernajām tehnoloģijām, tā var kļūt par alternatīvu to pircēju acīs, kas līdz šim lūkojušies pēc kompaktiem auto Premium segmentā. Salīdzinot ar hečbeku, sedana formā “Mazda 3” piedāvā vairāk vietas bagāžai un prestižāku izskatu, taču ierobežotā telpa aizmugures pasažieriem joprojām saglabājas tāda pati.

“Mazda 3” sedans ar “Skyactiv-G” benzīna dzinēju Latvijā maksā, sākot no 21 590 Eiro, savukārt versija ar jauno “Skyactiv-X” – sākot no 24 590 Eiro.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.