“Opel Grandland X” – pirmā iepazīšanās (+ foto)

“Opel Grandland X” ir jaunpienācējs kompakto krosoveru segmentā, jeb “kaškaja klasē”, kurš debitēja pērnā gada Frankfurtes autosalonā, tieši 10 gadus pēc pirmā kaškaja – šīs klases ciltstēva, kurš savulaik autopasaulē izraisīja nelielu apvērsumu. Tagad “Opel” kompaktais krosovers Eiropas tirgū konkurē ar “Nissan Qashqai” jauno paaudzi. Ja mazo krosoveru klasē ir pat divi opeļi, un “Crossland X” savstarpēji konkurē ar “Mokka X”, tad kompaktais “Grandland X” “Opel” modeļu rangā jau sen bija gaidīts, kopš 2015.gadā no piedāvājuma pazuda “Antara”.

Jaunais automobilis veidots uz tās pašas franču PSA koncerna platformas, uz kuras tapis “Eiropas gada auto 2017” – “Peugeot 3008” un “Citroen C5 Aircross”. “Grandland X” ir tādi paši dzinēji un pārnesumkārbas kā “3008”. Vēl vairāk, – tas tiek būvēts Francijā (nez, ko par šo teiktu vecais Ādams Opelis?). Tātad, faktiski “Grandland” ir tas pats “Peugeot 3008”, tikai “Opel” veidolā. Taču vizuāli abiem auto nav itin nekādas līdzības. “Grandland” dizains ir ieturēts klasiskā vācu (lasi – folksvāgeniskā) stilā. Atšķirībā no franču auto, “Opel” vadītāja vietas ergonomika ir intuitīvi saprotama, jau iesēžoties pirmo reizi. Šeit nav ne “Peugeot” augstu novietoto mērskalu, ne mazās pankūkveida stūrītes, kas ļoti piestāv delverīgajam mazās klases hečbekam “208”, bet solīdā ģimenes krosoverā tomēr kaut kā īsti neiederas.

“Grandland X” ārējie izmēri – garums 4477 mm, platums 1856 mm, augstums 1609 mm, riteņu garenbāze sasniedz 2,68 metrus. “Opel” krosovers  ir par 10 centimetriem garāks par “Nissan Qashqai” un tikpat garš kā “Peugeot 3008”, bet par 15 mm platāks un par 15 mm zemāks par šo franču radinieku. Salīdzinot ar citiem tuvākajiem konkurentiem, “Grandland” izmēros ir nedaudz mazāks par “VW Tiguan” un “Ford Kuga”, nedaudz lielāks par “Hyundai Tucson”, “Renault Kadjar”, “Jeep Compass” un “Seat Ateca”.

 

Pirmais iespaids par testam nodoto “Grandland X” – tas ir visnotaļ skaists auto. Tīras un proporcionālas dizaina līnijas, viens no solīdākajaiem auto šajā klasē. Optimāli izmēri, klasiski glīts veidols, kas tiešām atgādina vācu auto dizaina labākos paraugus. Man subjektīvi šis opelis šķiet izdevies pat glītāks par tiešajiem konkurentiem no VW grupas. Lai vai kā, mūspusē tas noteikti daudziem būs pieņemamāks par eksotisko “Peugeot 3008”, kura dizainā vietām dīvainas formas mēģināts notušēt ar spīdīgiem dekoratīviem elementiem.

Salona dizains “Grandland” ir līdzīgs jebkuram modernās paaudzes opelim, un tikai nedaudz paaugstināta sēdpozīcija norāda, ka šis ir krosovers, bet citādi viss ir ērts un pierasts, gandrīz kā astrā. Patiešām, šādam auto, kas vairāk orientēts uz komfortu, nevis dinamiku, daudz labāk piestāv normāla izmēra stūre un tradicionāls instrumentu panelis. Vadītājam nekas neapgrūtina redzamību. Salons ir ļoti kluss. Priecē jaunlaiku “Opel” vizītkarte – izcili ērtie ergonomiskie sēdekļi ar milzum plašām regulēšanas iespējām. Arī aizmugurē sēdošie nevar sūdzēties par vietas trūkumu, jo klases ietvaros iespaidīgi plašumi visjūtamākie ir ceļgalu zonā. Bet pilnpiedziņas neesamība nodrošina līdzenu grīdu un dod telpu arī pasažierim, kurš sēdēs aizmugurē pa vidu. “Grandland X” 514 litru bagāžnieks (nolaistu aizmugurējo sēdekļu gadījumā 1652 l) ir nedaudz lielāks par klases vidējiem standartiem. Tas ir par 2 litriem lielāks, nekā “Peugeot 3008” un par 84 litriem  (!) lielāks, nekā “Nissan Qashqai” bagāžnieks. Pie tam, “Opel” bagāžnieks ir  iekārtots ar augstumā maināmu cietu grīdu, papildinot to ar sānu nišām un kabatām.

“Grandland” ir plašs aprīkojums ar visiem modernajiem aktīvās drošības elementiem. Šeit  ir autonomā ārkārtas bremzēšanas sistēma, joslu maiņas brīdinājuma sistēma, adaptīvā kruīzkontrole un aklās zonas brīdinājuma sistēma. Aprīkojumā ir arī 360 grādu atpakaļskata kamera un arī “OnStar” tiešsaistes palīdzības sistēma. Pat bāzes komplektācijā auto saprotas gan ar Apple, gan Android sistēmas mobilajām ierīcēm. Arī skārienekrāns ir standarta aprīkojumā, tāpat kā parkingsensori un kruīzkontrole.

Auto pieejams ar 1.2 litru 130 ZS benzīna turbomotoru un 6 pakāpju manuālo kārbu vai 8 pakāpju automātu, kā arī ar 1.6 litru 180 ZS benzīndzinēju un 8 pakāpju automātu. Ir arī divas dīzeļdzinēja versijas – 1.5 litru 130 ZS dzinējs ar manuālo kārbu vai automātu un 2.0 litru 177 ZS dīzelis ar 8 pakāpju automātu.

Testējām “Grandland” ar jaudīgāko 2.0 litru 177 ZS dīzeli un 8 AT, augstākajā Ultimate aprīkojuma versijā, kuras cena jau tuvojas 30 tūkstošu eiro robežai. Dzinējs pietiekoši jaudīgs un kluss, pirmajā brīdī nemaz nepateiksi, ka dīzelis! Nodod tikai teicamais griezes moments plašā apgriezienu diapazonā. Astoņpakāpju automāts ir ieguvums kā dinamikas, tā degvielas ekonomijas ziņā. Stūrēšana ir pārsteidzoši precīza, lai gan bez sportiskām ambīcijām, ļoti ērti manevrēt pilsētā. Visas vadības sviras ļoti vieglas. Braukšana ir droša un komfortabla, taču bez dinamiskiem izaicinājumiem. Šim auto prioritāte ir komforts, nevis dinamika. Līkumos jūtamas virsbūves sasveres, taču saķere ar ceļu ir lieliska. “Grandland” gaita ir mīkstāka, nekā vairākiem konkurentiem, taču ne tik mīksta kā franču brālēnam, tāpēc mazākas bedres un ceļa negludumus salonā praktiski nejūt. “Opel” krosovera piekare tīri labi tiek galā gan ar drebelīgu asfalta segumu, gan grantenieka trepi, taču piekares gājieni nav gari. Pēc testa brauciena pa visa veida un visdažādākās kvalitātes ceļa segumiem nākas secināt, ka “Grandland” ir komfortabls kruīzers ar labām manierēm kā pilsētā, tā uz šosejas, kas nepazudīs arī lauku apvidū. “Grandland X” 20 cm klīrenss klases ietvaros ir visai cienījams, tikpat liels kā “Kuga”, “Compass” un “Kadjar”, bet pārējiem šajā rakstā pieminētajiem konkurentiem klīrensi ir vismaz par centimetru mazāki. Šāds klīrenss ir pietiekams, lai brauktu arī pa meža ceļiem, taču jāņem vērā, ka šim auto nav pilnpiedziņas.

Jā, pilnpiedziņa grandlandam nemaz nav paredzēta, lai gan šāda izmēra krosoveriem tas varētu būt goda jautājums – pilnpiedziņas opcijai jābūt, kaut vai tikai vienā, pašā dārgākajā versijā. Taču franču autoražotāji ir pragmatiski un paļaujas uz Eiropas autotirgus pārdošanas statistiku, kas liecina, ka mazo un kompakto krosoveru pircēju vairākums izvēlas tikai priekšējo piedziņu. Pilnpiedziņas vietā “Grandland X” papildaprīkojumā pieejama elektroniskā vilkmes kontroles “Intelligrip” sistēma, kas ļauj saglabāt optimālu vadāmību neatkarīgi no ceļa seguma un dod iespēju izvēlēties piecus braukšanas režīmus, pielāgojot griezes momenta sadalījumu uz priekšējiem riteņiem, tādējādi nodrošinot vajadzīgo vilkmi, braucot arī pa sniegu, dubļiem vai smiltīm.

Secinājumi

“Opel Grandland X”, ienākot kompakto krosoveru segmentā, jeb “kaškaja klasē”, startu ir nokavējis tieši par 10 gadiem. Konkurenti jau lielāko daļu tirgus ir sadalījuši. Taču, tieši šobrīd “Grandland” ir ļoti labā pozīcijā, lai iesaistītos krosoveru tirgus pārdalē, jo tas veidots uz “Eiropas gada auto 2017” – “Peugeot 3008” bāzes. Ne jau par “skaistām acīm” – virsbūves formām – “Peugeot” saņēma šo prestižo titulu, bet gan par lieliskām braukšanas un lietošanas īpašībām, kuras tagad “Opel” piedāvā vidusmēra eiropietim pievilcīgākā iepakojumā.

Tātad, “Grandland X” ir auto tiem, kuriem vispār jau patiktu “Peugeot 3008”, bet tā dizains gan šķiet pārāk avangardisks. “Opel” krosoveram ne eksterjera, ne interjera dizains nav tik kliedzoši inovatīvs kā franču brālēnam. “Grandland X” ir ideālas proporcijas, moderna apvidus auto siluets, augsta sēdpozīcija un plašs salons pieciem braucējiem. Šeit ir normāla izmēra stūres rats un klasisks instrumentu panelis, viss pierasti, funkcionāli un ērti, kā jau šīs klases auto piedien.

Katram auto ir jābūt vismaz vienam iemeslam, kāpēc to izvēlēties no plašā tirgus piedāvājuma. “Grandland” apvieno sevī visas modernam krosoveram nepieciešamās īpašības – ietilpību, komfortu un praktiskumu, ar solīdu, pat prestižu vizuālo tēlu, bet  braukšanas ziņā tas nav pārāk aizraujošs, jo ir vairāk piemērots mierīgam, nevis sportiskam braukšanas stilam. Tomēr, šādas klases auto tas ir pat pluss, jo lielākajai daļai lietotāju ikdienā tiks apmierinātas visas viņu vajadzības, ne uz brīdi neliekot izkāpt ārpus komforta zonas. Testētā “Grandland X” 2.0 litru dīzeļversija ar automātisko pārnesumkārbu ir saskanīgs tandēms, kas nodrošina optimālu jaudas padevi un pietiekamu dinamiku kā pilsētā, tā uz šosejas. Ja kādam ir nepieciešams solīds ģimenes auto – vidēja izmēra krosovers ar plašu aprīkojumu, “Grandland X” noteikti ir izskatīšanas vērts variants.

Jā, un 364 dienas gadā pilnpiedziņa droši vien nebūs nepieciešama, bet paaugstināts klīrenss Rīgas apstākļos gan var izrādīties noderīgs, jo bēdīgi slavenais “Rīgas ūdens”, pārrokot ielu asfalta segumu, bieži vien autobraucējiem sagādā visai ekstrēmus pārbaudījumus, kas dažkārt turpinās vēl ilgi pēc remontdarbu pabeigšanas.

“Opel Grandland X” plusi: solīds vizuālais tēls, ietilpīgs salons, daudzveidīgs aprīkojums; mīnusi: nav pilnpiedziņas versijas, daži konkurenti brauc aizraujošāk.

“Grandland X” sākumcena par auto ar 1.2 litru 130 ZS benzīndzinēju un 6 pakāpju manuālo kārbu ir 19259 EUR, šāds auto ar 8 pakāpju automātu maksās no 20873 EUR, par auto ar 1.6 litru 180 ZS benzīndzinēju un automātu būs jāmaksā vismaz 27225 EUR. Dīzeļauto cenas sākas no 21629 EUR par 1.5 litru 130 ZS dzinēju un manuālo kārbu, bet testētā versija ar 2.0 litru 177 ZS dīzeli un 8 pakāpju automātu maksā vismaz 29191 EUR.

Dalies:

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.