Latvijā situācija ar odometru krāpniekiem uzlabojas, tomēr problēma pastāv

Cīņa ar odometru krāpniekiem ir tikpat sena kā pats automobilis. Arī Latvijā par šo problēmu ir runāts gana daudz, taču joprojām daudzu prātos ir iesakņojies stereotips, ka lietotiem automobiļiem no Eiropas nevar būt vairāk par 200 000 nobrauktu kilometru.

Kā izrādās situācija Latvijas lietotu auto tirgū iepriekšējā gada laikā ir ievērojami uzlabojusies.

Kā liecina uzņēmuma autoDNA apkopotā informācija, pērna tika fiksēti tikai 23% gadījumu, kad pārdevēji ir krāpušies ar patieso automašīnas nobraukumu. Kas ir ievērojams kritums, ņemot vērā, ka pirms dažiem gadiem odometru “notīšana” tika konstatēti teju katram otrajam (~45%) automobilim un no atsevišķiem reģioniem, piemēram, Skandināvijas pat 64% gadījumu.

Lai arī kopējā situācija krietni uzlabojas, joprojām netrūkst izteiktu un nekaunīgu krāpšanas piemēru. Pērnā gada līderpozīcijas ieņem kāds 2004. gada Volvo V70, kura sludinājumā norādītie 218 104 km nobāl patiesā nobraukuma priekšā – 851 112 km. Tie ir 633 008 ekspluatācijas kilometri, kas izdzēsti no automašīnas vēstures! Salīdzinājumam – līdz Mēnesim un atpakaļ ir vidēji 768 800 kilometru.

Pērnā gada antirekordisti:

1.       Volvo V70 2004. gads – no 851 112 km uz 218 104 km (koriģēti 633 008 km)

2.       Mercedes Benz Viano 2010. gads – no 749 620 km uz 187 005 (koriģēti 562 615 km)

3.       Mercedes Benz E220 2008. gads – no 760 167 km uz 339 000 (koriģēti 421 167 km)

4.       Audi A6 2006. gads – no 639 448 km uz 270 000 km (koriģēti 369 448 km)

“Digitālais laikmets ir devis lieliskus rīkus līdz šim nepieejamam informācijas apjomam no neskaitāmām pasaules datu bāzēm. Ja pirms vairākiem gadiem pircējam Latvijā nebija ne mazākās iespējas uzzināt par auto stāvokli izcelsmes valstī, tad šobrīd par auto vēsturi var pārliecināties ikviens. Tas protams ievērojami sarežģī šāda koriģēta automobiļa realizāciju un pārdevējam tas ir vai nu jāpārdod ar lielu atlaidi vai arī jāgaida pircējs, kurš nebūs pārliecinājies par tā patieso nobraukumu un tehnisko stāvokli,” stāsta portāla autoDNA vadītājs Agris Dulevičs.

Krāpnieki ļoti labi apzinās esošo situāciju un autoDNA uzņēmuma analītiķi ir pamanījuši interesantu tendenci. Ievērojami ir pieaudzis to gadījumu skaits, kad sludinājumā netiek norādīti VIN numuri vai arī tie uzrakstīti kļūdaini, tādējādi cenšoties slēpt informāciju par automašīnas pagātni.

“Esam aptaujājuši gan savus biedrus, gan arī vairākus neatkarīgos tirgotājus. Visi atzīst, ka situācija ar odometru manipulācijām pēdējo gadu laikā ir būtiski uzlabojusies. Tirgus piedāvājumā ir ievērojami samazinājies tādu automobiļu skaits, kam veiktas būtiskas manipulācijas, samazinot nobraukuma rādījumu par vairākiem simtiem tūkstošu km,” stāsta Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš.

Auto asociācija uzsver, ka šādas izmaiņas tirgū ir notikušas pateicoties visām iesaistītajām pusēm – gan autoražotāju pārstāvjiem, kam sakārtotākā tirgū parādās iespējas kvalitatīvākam un dārgākam produktam, gan lietotu automobiļu tirgotājiem, kam tagad daudz vairāk ir jākonkurē ar klientu apkalpošanas kvalitāti, gan pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina ekspluatācijas un nobraukuma vēstures pieejamību, gan arī pašiem pircējiem, kas ir kļuvuši daudz zinošāki un prasīgāki.

Pavisam tika pārbaudītas 10 388 automašīnas, no kurām 77% gadījumu jeb 7 967 spēkratiem odometra rādījums atbilda patiesībai. Pārējām 2 421 automašīnām tika konstatētas neatbilstības odometra rādījumā.

Vidēji tiek “notīti” 108 245 km, savukārt kopā no auto vēsturēm ir nodzēsti 261 630 431 km. Salīdzinājumam – līdz Saulei un atpakaļ ir vidēji 299 000 000 kilometru. Par spīti pozitīvajām tendencēm patiesība ir vēl skarbāka, jo valstī ir krietni vairāk par 10 388 automašīnu.

Foto: Publicitātes attēls

Dalies:

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.