Vai jauna automašīna tikai par 275 EUR/mēnesī ir mīts, kādas ir reālās izmaksas? 2.daļa

Droši vien daudzi no jums ir lasījuši 2016. gada 6. februārī publicēto rakstu par Honda CR-V reālajām izmaksām: http://www.iauto.lv/zinas/testi/20981-iauto-vai-jauna-automasina-tikai-par-275-eur-menesi-ir-mits-kadas-ir-realas-izmaksas.

Iepriekšējā CR-V vietā 2015.gada 28.jūlijā tika iegādāta jauna CR-V. Šoreiz daudz labāk aprīkota, attiecīgi arī dārgāka. Lai varētu salīdzināt, sagatavoju arī līdzīgu aprēķinu par šo CR-V, kas gan pavisam nesen tika pārdota un turpinās priecēt (cerams) tā jauno un īpašnieku.

Šoreiz konkrētā automašīna, kas tiek aplūkota, ir Honda CR-V, ražota 2015.gadā, ar 2,0 l benzīna dzinēju un manuālo ātrumkārbu. Iegādāta 2015. gada 28. jūlijā par 30 569,40 EUR.

Līdzīgi kā iepriekš arī par šo CR-V kopš pirmās iegādes dienas turpināju sīki uzskaitīt visus izdevumus, līdz ar to arī šoreiz visi norādītie dati ir pilnīgi objektīvi un bez jebkādām novirzēm.

Kopumā tika nobraukti 43 650 km, tai skaitā 38 142 km nobraukti ar autogāzi (LPG). Nepilnu trīs gadu laikā (32,5 mēneši) CR-V tika ielieti 830,18 litri 95E markas benzīna par 896,14 EUR, kā arī autogāze 4218,94 litri par 2033,34 EUR. Šoreiz gan pieņēmu lēmumu sākt taupīt jau no paša sākuma un tika uzstādīta LPG iekārta jau pie 5508 km nobraukuma. Fakts, ka šī iemesla pēc tika pazaudēta garantija uz dzinēju, mani nebaidīja, jo šīs paaudzes CR-V joprojām tika uzstādīti tie paši vecie, labie un uzticamie divu litru dzinēji, kas ļoti labi sader ar LPG. Jāatzīst, ka dzinēja regulējums bija labāks, jo degvielas patēriņš bija nedaudz zemāks (vidēji par 10%) kā iepriekšējās paaudzes CR-V.

Kopš LPG iekārtas uzstādīšanas, ikmēneša izdevumi būtiski samazinājās un nobrauktā 38 142 km laikā kopumā izdevās ietaupīt 699,54 EUR, ņemot vērā arī LPG iekārtas uzstādīšanas un apkopju izmaksas. Šis ietaupījums gan ir aptuvens, jo nav iespējams precīzi noteikt potenciālo benzīna patēriņu, ja ar benzīnu nebrauc.

Kopā ar CR-V iegādi saistītās izmaksas bija tikai nedaudz lielākas nekā pati iegādes cena – ar visiem līzinga procentu maksājumiem un līzinga devēju komisijas maksām sanāca pārmaksāt tikai 982,40 EUR. Salīdzinājumā ar maksājumiem iepriekšējā CR-V iegādes gadījumā, te jāņem vērā, ka pārmaksas samazinājums ir saistīts ar zemāku aizņēmuma procentu likmi (fiksēta visā līzinga periodā 0,99%), kā arī lielāku pirmo iemaksu. Iepriekšējam CR-V tās bija 39,39 EUR mēnesī, bet šim – 30,23 EUR mēnesī.

Operatīvā līzinga ikmēneša maksājums bija 272,72 EUR. Automašīnai tika veiktas apkopes saskaņā ar ražotāja norādīto grafiku. Uzreiz jāsaka, ka te ir zināma atškirība ar iepriekšējo CR-V. Ja 2008.gadā raažotajai CR-V apkopes bija jāveic ik pēc 20 000 km, tad 2015. gadā ražotajam – tad, kad to pasaka t.s. borta dators, kaut sākotnējais apgalvojums par apkopju biežumu bija daudz tīkamāks – ik pa 30 000 km. Faktiski sanāca ik pa 14 000 km.

Pavisam kopā tika veiktas trīs apkopes obligātās apkopes, par ko kopā samaksāti 621,07 EUR, kā arī divas LPG iekārtas apkopes par pavisam 96,50 EUR.
Atškirībā no iepriekšējā CR-V šim auto vispār netika veikti nekādi papildus remonta darbi, izņemot vienu gadījumu, kad riepā iedūrās nagla, par ko nācās šķirties no 2,00 EUR.

Garantijas remonta vizītes servisā bija divas:
1) pie nepilniem 14 000 km – vadītāja loga mehānisma eļļošana, plastmasas zem spoguļa nostiprināšana (sāka neaudz grabēt un nekorekti strādāja automātiskās gaismas) un automātisko gaismu vadības sistēmas pārregulēšana. Šo paveica parastās apkopes ietvaros;
2) pie nepilniem 41 000 km – labās puses spoguļa motora nomaiņa (spogulis regulējās nevienmērīgi, ar bremzēšanu).

Šoreiz netika atsevišķi iegādātas ziemas riepas, jo to cena tika iekļauta automašīnas cenā (apmēram 1000 EUR varētu būt, ņemot vērā riepu izmēru R18). Teorētiski to varētu pārnest uz ekspluatācijas izmaksām un nedaudz mainītos aprēķins, bet jebkurā gadījumā vidējo mēneša izmaksu apmēru tas tāpat neietekmē.

Ekspluatācijas laikā papildus tika iegādāti:
– LPG iekārta – 740,00 EUR;
– kartera aizsargs – 161,00 EUR;
– motora pārsega difuzors (mušu ķērājs) – 62,00 EUR.
Pēdējie divi izdevumi gan bija paša iniciatīva, līdz ar to pie obligātajiem izdevumiem īsti nebūtu pieskaitāmi.
Papildus, protams, radās arī citi izdevumi, piemēram:
– ikgadējās tehniskās apskates veikšana un ekspluatācijas nodoklis (50 % atlaide, jo daudzbērnu ģiemene) – 142,44 EUR;
– KASKO apdrošināšana – 1319,35 EUR;
– OCTA apdrošināšana –104,80 EUR;
– logu tīrītāju slotiņas (divi komplekti) – 38,88 EUR;
– divreiz gadā (pavisam 4 reizes) veikta riepu nomaiņa – 55,00 EUR;
– mazgāšana – 76,05 EUR;
– logu šķidrums – 50,87 EUR;
– reģistrācijas apliecības un numura zīmju nomaiņa – 82,50 EUR;
– numura zīmju piekniedēšana – 5,00 EUR.

Tādējādi kopējās vidējās izmaksas par jaunu iegādātu un turpmāk nepilnus trīs gadus lietotu Honda CR-V bija 626,28 EUR/mēnesī (atgādināšu, ka iepriekšējam CR-V tās bija 666,06 EUR). Pēc 32,5 mēnešiem CR-V tika pārdots par 21 000,00 EUR jeb par 68,7 % no sākotnējās vērtības.

Atskaitot par pārdošanu iegūtos līdzekļus (21 000,00 EUR), kopējās vidējās mēneša izmaksas attiecīgi samazinās līdz 524,45 EUR/mēnesī (atgādināšu, ka iepriekšējam CR-V tās bija 552,96 EUR). Taču objektīvāk ir vadīties no izmaksām, kas ir tieši ekspluatācijas laikā, tātad 626,28 EUR/mēnesī.

Lai daudzmaz varētu salīdzināt izmaksas abiem auto līdzīgā periodā, aprēķinu par 32,5 mēnešiem izmaksas arī iepriekšējam CR-V (skatīt tabulu):

CR-V 2008, EUR CR-V 2015, EUR
Benzīns 6266,87 896,14
Gāze 0,00 2033,34
Priekšējie bremžu kluči un diski 355,58 0,00
Vasaras riepas 597,61 0,00
Riepas remonts 2,13 2,00
Ikgadējās tehniskās apskates veikšana un ekspluatācijas nodoklis 218,69 142,44
KASKO 1535,28 1319,35
OCTA 311,58 104,80
Logu tīrītāju slotiņas 31,30 38,88
Riepu nomaiņa 56,92 55,00
Logu šķidrums 42,82 50,87
Mazgāšana 255,14 76,05
Kopā: 9673,92 4718,87

Tabulā neiekļāvu izdevumus par gumijas paklājiņu iegādi, jo jaunajam tādi bija iekļauti cenā. Tāpat neiekļāvu sakabes āķa uzstādīšanas un remonta izdevumus, jo sakabes āķis bija tikai iepriekšējam CR-V un šie izdevumi ir opcionāli nevis obligāti. Līdzīgi ar papildus imobilaizeru (301,63 EUR), kura uzstādīšanu iepriekšējam CR-V pieprasīja apdrošinātājs, bet jaunajam šādas prasības nebija, attiecīgi nebija arī izdevumu.

Kā redzams, iepriekšējam CR-V 32,5 mēnešu laikā jau bija jāpērk vēl vienas vasaras riepas, kā arī jāmaina priekšējie bremžu diski un kluči. Jāpiemin gan, ka nobraukums abiem auto šajā periodā bija atšķirīgs, ko var secināt pēc ielietā degvielas daudzuma. Ja iepriekšējam CR-V 32,5 mēnešos tik ielieti 6043,18 litri degvielas (benzīns), tad šim – 5049,12 litri degvielas (benzīns 830,18 litri un gāze 4218,94 litri), no kā var secināt, ka 32,5 mēnešos ar iepriekšējo CR-V tika nobraukts par kādiem 10 000 km vairāk.

Izdevumi par mazgāšanu arī būtiski atsķiras, bet tas lielā mērā saistīts ar to, ka jaunais CR-V tika iegādāts, kad jau dzīvoju privātmājā, līdz ar to ļoti daudz sanāca mazgāt pašam. Tiesa gan te nav ierēķinātas ūdens un elektrības izmaksas, kuru daudzmaz precīza uzskaite nav lietderīga.

Tāpēc jāatzīst, ka nevar īsti korekti salīdzināt iepriekšējā un šī CR-V izmaksas, jo to lietošanas periods ir stipri atšķirīgs (32,5 mēneši vs 84 mēneši). Iepriekšējam CR-V tika ar laiku veikti daudzi dārgāki remontdarbi, piemēram (bremžu uzliku/disku nomaiņa – 677,42 EUR, sajūga komplekta nomaiņa – 275,31 EUR, atsaišu un stabilizatoru bukšu nomaiņa – 91,70 EUR u.c.), kam šajā gadījumā nebija nepieciešamības.

Ja aprēķina ikmēneša vidējās izmaksas visā lietošanas periodā, jaunā CR-V vidējās izmaksas 32,5 mēnešu laikā (524,45 EUR) ir ļoti tuvas iepriekšējā CR-V izmaksām (552,96 EUR). Bet arī šie skaitļi īsti nav savstarpēji salīdzināmu, jo atšķirīga gan iegādes cena (2008. – 25651,53 EUR, 2015. – 30569,40 EUR), gan līzinga pirmās iemaksas apmērs, gan arī procentu likme.

Skaidrības labad pieminēšu, ka nākamais auto nebūs Honda CR-V. Bet nevis tāpēc, ka dārgi, bet gan tāpēc, ka CR-V nav piemērots ģimenēm ar vairāk kā trīs bērniem.

 

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.