Testējam “Toyota CH-R” (+ foto)

Gada karstākajās dienās manu uzmanību piesaistīja radiostacijās dzirdamā reklāma, kura apgalvoja, ka šīs vasaras stils ir braukt ar stilīgo “Toyota CH-R”, pie tam  – tieši versijā ar benzīnu un automātu. Hmm, atcerējos, ka aizpagājušā ziemā testēju tobrīd tirgū vēl pavisam svaigo modeli “CH-R” ar hibrīddzinēju, bet benzīnnieks toreiz testiem nebija pieejams. Lai gan es neaudzēju hipsterīgu bārdu, nepērku bitkoinus un nebraucu uz “Weekend Baltic”, kāpēc gan nemēģināt šovasar būt stilīgam ar “CH-R”?!

Sākumā “Toyota” vadības gaiteņos virmoja ideja par stilīgu jauniešu auto Amerikas tirgus iekarošanai. Pēc tam japāņi uzzināja, ka stilīgi jaunieši ir sastopami arī Eiropā. “Toyota C-HR” pasauli pirmo reizi pārsteidza 2016. gada martā Ženēvas autošovā. Jaunā modeļa prezentācija Latvijā norisinājās 17. novembrī pie Nacionālās Operas, “Staro Rīga” gaismas festivāla ietvaros. Aptuveni ap to pašu laiku Losandželosā tika prezentēta šā modeļa Amerikas versija. “Toyota C-HR” vizuālais tēls drīzāk atgādina nelielu zvaigžņu kuģi, nevis sērijveida automobili. Tas neļauj aizdomāties par praktiskumu un skaidri deklarē, ka šī automobiļa galvenais uzdevums ir efektīgi izskatīties! Pirmo reizi ieraugot šo dīvainās formas spēkratu, raisās tāds pozitīva šoks efekts, kādu auto pasaulē pēdējā laikā spējušas radīt vien pavisam nedaudzu jauno modeļu pirmizrādes — prātā nāk astotās paaudzes “Honda Civic” hečbeks 2005. gadā, sportiskais “Mazda CX-7” krosovers 2006. gadā, ekscentriskais “Nissan Juke” 2010. gadā un pārsteidzošais “Citroën C4 Cactus” 2014.gadā…

“Toyota” krosovers izgatavots uz jaunās platformas TNGA, kas šobrīd tiek izmantota ceturtās paaudzes “Prius” hibrīda ražošanai un līdz 2020. gadam kļūs par pamatu vairāk nekā pusei “Toyota” modeļu. Saīsinājuma “C-HR” atšifrējums trijos veidos:  Compact High Rider, Cross Hatch Runabout vai Coupe High Rider. Varat izvēlēties pēc patikas! Mums iepatikās pēdējais variants. Kupejas definīcija gan pieprasa tikai divas durvis, bet šā auto aizmugurējo durvju rokturis ir veiksmīgi paslēpts. Tātad paaugstināta četrdurvju “coupe”, nevis “parketa džipiņš”, tomēr tai ir lielāks klīrenss un augstāka sēdpozīcija, ko laikam arī nozīmē “high rider”. Izskats kā bērnībā iekārotiem japāņu spēļu auto modelīšiem — tobrīd vēl dabā neeksistējošiem auto ar hipertrofēti lieliem riteņiem un atraktīvām kosmiskas formas virsbūvēm. Katrā ziņā, šī automobiļa pircējiem nebūs grūti pamatot savu izvēli.

4360 mm garais, 1795 mm platais un 1565 mm augstais “C-HR” krosovers apveltīts ar 2640 mm riteņu bāzi, 15 cm klīrensu, augstu plecu līniju un izceltām riteņu arkām. “Toyota C-HR” ārējos izmēros pārspēj ne vien “Nissan Juke”, bet arī “Opel MokkaX”, “Volkswagen T-Roc”, “Jeep Renegade” un “Honda HR-V”. Nedaudz lielāki virsbūves izmēri ir “Seat Ateca”, “Skoda Karoq”, “Nissan Qashqai” un “Mitsubishi Eclipse Cross”. Kosmiskās “C-HR” virsbūves formas nav ļāvušas panākt lielu bagāžnieka ietilpību  — tikai 377 litri. Klases ietvaros mazāki bagāžnieki ir tikai “Jeep Renegade”, “Mazda CX-3”, “Fiat 500X” un “Opel MokkaX”, visiem pārējiem – lielāki. Toties “C-HR” salonā četri pieaugušie jutīsies ļoti ērti. Iekāpjot auto salonā,  pat aizmirstas, ka sēdi “Toyota”, jo priekšējais panelis ir veidots negaidīti radikāls. Tehnokrātiskais interjers pēc durvju aizvēršanas tevi cieši apskauj, un acu priekšā atdzīvojas virtuālu mērskalu panelis. Uz vadītāju orientētais kokpits ir industriālā dizaina meistardarbs, kurā harmoniski sadzīvo pretī pavērstā “planšete” un funkciju pogas “Lexus” stilā, arī salona apdare atgādina kaut no “Premium” automobiļu kastas. Aizmugures sēdekļos ir vairāk vietas, nekā sola automobiļa dizains, diviem pasažieriem pietiks telpas gan plecu, gan ceļgalu apvidū, trešajam gan iespiesties pa vidu nebūs īpaši ērti, ja vien tas nav pamatskolas skolēns. Skaistums tomēr prasa upurus, kosmiskās formas liedz pārskatāmību, aizmugures pasažieriem ir ierobežots skats pa sānu logiem, bet vadītājam problēmas rodas, manevrējot atpakaļgaitā. Viņam gan palīdz platleņķa kamera un parkošanās sensori, kas pieejami abās dārgākajās komplektācijās. Jau “Active” bāzes aprīkojumā iekļauta divzonu automātiskā klimata sistēma, 4,2 collu skārienekrāns, atpakaļskata kamera, LED dienas gaitas lukturi, lietus un krēslas sensori. Pieejama arī adaptīvā kruīzkontrole, “Toyota safety sense” sadursmes novēršanas sistēma (prot sabremzēt auto līdz pat apstādināšanai) ar gājēju noteikšanas funkciju, joslu maiņas asistents (prot automātiski koriģēt stūri), ceļa zīmju atpazīšanas sistēma un ļoti noderīgais aklo zonu monitors. 

“Toyota C-HR” paredzētas tikai divas dzinēja opcijas — 1,2 litru turbo motors ar 116 ZS un 1.8 VVT-i hibrīddzinējs ar e-CVT transmisiju un 122 ZS maksimālo jaudu. Jāpiebilst, ka 1,2 litru benzīna motoru var iegādāties ar priekšpiedziņu un sešpakāpju manuālo transmisiju vai “Multidrive S” automātu, kas pieejams arī kombinācijā ar pilnpiedziņu. Hibrīda galvenais trumpis ir degvielas patēriņš — kombinētā ciklā zem 4 litriem uz 100 kilometriem. Turbo motors atkarībā no transmisijas un piedziņas veida patērē 5,9 – 6,3 litrus. Lai gan hibrīdversijai nav pieejama pilnpiedziņa, ražotājs paredz, ka tā sastādīs līdz pat 75 % no pārdošanas apjoma. Paātrinājums 0—100 km/h abām versijām vienāds — ap 11 sekundēm. Taču hibrīdversija uz 100 km tērē par trim litriem mazāk degvielas un pilsētā nelielu distanci spēj veikt tikai ar elektrību vien. Taču, “C-HR” modifikācija ar benzīna turbomotoru ir gan klusāka, gan vieglāka, līdz ar to inerce ļauj pagriezienus izbraukt lielākā ātrumā.

Mūsu testa auto dzen uz priekšu 1,2 litru turbo motors ar 116 ZS un “Multidrive S” automātu, kombinācijā ar pilnpiedziņu. Pat ar tikai 116 zirgiem un automātu “C-HR” spēj sniegt tādu ikdienas braukšanas prieku, kādu nespēja sniegt daudzi tiešie konkurenti. Pārnesumkārbas darbību gan nenosauksi par sportisku, taču pats apaļais metāla imitācijas pārslēdzējs izskatās lieliski un ir patīkami ar to darboties. Vidējais patēriņš norādīts 6.3 l/100km, dabā sanāca 7.2 – 8 litri/100km. Gāzes pedālis diezgan mīksts, tāpēc braukšanas sajūta ir drīzāk sievišķīga, taču šasijas regulējumi un stūre pelna uzslavas. Virsbūves svārstības pagriezienos ir labi kontrolētas un pat ar 18 collu riteņiem rites komforts ir patīkams Latvijas ceļa apstākļos. “CH-R” ir labs kompromiss starp komfortu un braukšanas prieku ikdienā. Sakāpināto izveicību un paklausību stūrei papildina vēl arī neticami mazs apgrieziena rādiuss. Līdz ar to pilsētā tas ir ērts un komfortabls auto ar vieglu un precīzu vadāmību.

“CH-R” 15 cm klīrensu kompakto krosoveru šīs klases ietvaros gan par lielu nenosauksi, līdzīgs virsbūves attālums no zemes piemīt vien “Mazda CX-3”, “Fiat 500X”, “Opel MokkaX” un “Mini Countryman”, bet visi pārējie lepojas ar augstāku klīrensu. Tomēr, arī  15 cm klīrenss ļāva pieveikt visus galvaspilsētas brūkošās pilsētvides izaicinājumus, “Rīgas ūdens” viltīgos kanalizācijas vākus, kā arī greiderētus, negreiderētus un pat aizaugušus lauku ceļus Saulkrastu-Limbažu apkārtnē. Turklāt salonā pietiekami daudz vietas trijiem pieaugušiem un bērnam sēdeklītī, bet bagāžniekā – braucēju somām un saliktiem bērnu ratiņiem.

Secinājumi

Pirms 24 gadiem “Toyota” bija kompakto krosoveru stila celmlauzis ar atraktīvo pirmās paaudzes “RAV4”. Gadu gaitā kompānijas jaunie modeļi kļuva arvien ikdienišķāki. Pirms 10 gadiem Ženēvas autošovā tika prezentēts “Urban Cruiser” kā populārā “Land Cruiser” pilsētas radinieks mazo krosoveru segmentā. Taču, kopš 2010.gada pircējiem vairāk interesēja ekscentriskais rupucis “Nissan Juke”, tāpēc kantainais “Urban Cruiser” 2014.gadā pameta Eiropas tirgu.

Laikam “Toyota” tagad sapratusi, ka stilīga dizaina tērpi lielpilsētā tomēr palīdz atvērt vairāk durvju, nekā “uzkačāti” muskuļi. Pārsteidzošā “Toyota C-HR” ir ielauzusies populārajā mazo krosoveru segmentā un nošarmējusi ar vismaz “Evoque” cienīgu seksapīlu. Šī ir atraktīvākā “Toyota” daudzu gadu laikā! Un kas par to, ka daudzi konkurenti ir praktiskāki, toties “CH-R” ir sasodīti pievilcīga, tās muskuļotais profils, futūristiskās sānu līnijas un efektīgā pēcpuse liek atskatīties visiem. Nepārprotami, ar šo modeli “Toyota” vairāk fokusējas uz potenciālo klientu sirdīm, nevis prātiem.

Braukšanas sajūtas ir savas klases ietvaros ļoti adekvātas, taču mašīnas saturs īsti neatbilst tās dinamiskajai ārienei. Es vēlētos tuvā nākotnē sagaidīt arī tādu “CH-R” “sporta modifikāciju”, kuras sniegums būtu pilnībā atbilstošs dizainam, – ar 200 zirgspēku dzinēju, sešpakāpju manuālo kārbu un nedaudz platākiem riteņiem.

Latvijā krosoverus bieži izvēlas daiļais dzimums, arī atraktīvā “Toyota C-HR” pavisam noteikti būs sieviešu mīlule. Tomēr, pat vīrietis labākajos gados pie šā auto stūres izskatīsies kā jauneklīgs piedzīvojumu meklētājs. Veiksmīgā stilistika padara šo spēkratu piemērotu abu dzimumu braucējiem, bet aprīkojuma līmeņi ļauj piemeklēt automašīnu gan mājsaimniecei, gan uzņēmējam.

“Toyota C-HR” plusi: spilgti izceļas ar dizainu un stilu, laba šasija, bagātīgs standarta aprīkojums; mīnusi: nav sportiskajam izskatam atbilstošas dinamikas, daudzi konkurenti ir praktiskāki.

“Toyota C-HR” ir labs aprīkojums, ar to ir patīkami braukt un šis stilīgais auto ir pieejams par saprātīgu cenu. Versijā ar mazo benzīna motoriņu (1.2 turbo 116 ZS MT) auto iegūstams par 17990 EUR, šāds auto ar “Multidrive S” transmisiju maksā, sākot no 22570 EUR, bet ar pilnpiedziņu — sākot no 23450 EUR. “C-HR” 122 ZS hibrīdversijai cena sākas no 24990 EUR.

Dalies:

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.