“DEWALT Grand Prix 2018”: iespaidi, pārdomas un secinājumi (+ FOTO)

Aizvadītajā nedēļas nogalē Ziemeļeiropas un Baltijas čempionātā Biķernieku trasē uz starta stājās gandrīz 200 dalībnieku, vairāk nekā 150 mašīnu, trijās dienās tika aizvadīti 23 sacensību braucieni. Galvenā atziņa pēc šīm sacensībām – mums ir ļoti paveicies, ka FIA izveidojusi NEZ, jeb Ziemeļeiropas čempionātu, kur Latvija var sacensties ar autosporta lielvalsti Somiju. Somu autosportisti piedalās tikpat kā visās pasaules nozīmīgākajās sacensībās, somiem ir 49 F1 uzvaras un 178 WRC uzvaras, bet arī NEZ līmenī viņi pret sacensībām  attiecas ļoti nopietni. Taču somiem patīk sacensties savā starpā (“Porsche GT3”, “V8 Thundercars”, “BMW Xtreme”, “Legend Cars” klasēs), jo somi ir ļoti spēcīgi un pašpietiekami.

Arī Biķerniekos varējām vērot tikai deviņu somu sacensību savā starpā „V8 Thundercar” klasē. „Porsche GT3 Challenge” braucienos uz starta stājās septiņi dalībnieki, šogad starp somiem bija arī viens igaunis un viens lietuvietis, bet latviešu šajā prestižajā klasē vēl nav. Jā, igauņiem ļoti patīk sacensties ar somiem. “BMW Xtreme” klasē startēja 16 dalībnieki, no tiem seši bija igauņi. Un pirmo vietu šoreiz izcīnīja igauņu tandēms Juha Huhtala un Markus Gruntāls. Bet latviešu arī šajā interesantajā klasē pagaidām vēl nav…

Raivo Tamms ar “Porsche 911 GT3”

Lietuviešiem patīk ātras un eksotiskas mašīnas, viņiem patīk sacensties savā starpā četru stundu un 1000 kilometru izturības sacīkstēs. Lietuvieši pilnā mērā izbauda arī Baltijas čempionātu “Baltic GT” klasē, viņiem tur kādu laiku bija gandrīz vai absolūts monopols, kuru tikai pēdējos divos gados mēģina apstrīdēt daži drosmīgi latvieši.

Latviešiem vislabāk patīk sacensties savā starpā, arī latvieši ir pašpietiekami. Mums ir Nacionālā klase, mums ir vēsturisko automobiļu “Volga” un “VAZ” klases. Taču, kad Jānis trasē pārspēj Pēteri, tad patiess līdzpārdzīvojums ir tikai viņu abu draugiem, radiniekiem un kaimiņiem. Pārējiem sporta faniem, kas sastāda 99% mērķauditorijas (uz ko arī orientējas motoru sportā iesaistītie sponsori) faktiski ir vienalga – vai uzvarēs Jānis vai Pēteris… Bet, kad sacīkšu trasē vai basketbola laukumā latvietis sacenšas ar lietuvieti, tas jau ir notikums. Kad latvietis hokejā vai autosacīkšu trasē sacenšas ar somu, tas jau ir notikums. Kad latvietis uzvar somu, tas jau ir liels Notikums! Un šādi notikumi var būt interesanti ne tikai “benzīngalvām”, bet arī visam plašajam Latvijas sporta fanu pulkam! To pierāda spilgtāko motoru sporta pārstāvju Reiņa Nitiša, Jāņa Baumaņa un Paula Jonasa popularitāte, kas Latvijas “Gada sportista” tautas balsojumos neatpaliek no mūsu labāko hokejistu, basketbolistu un olimpisko spēļu medaļnieku popularitātes rādītājiem.

Roberts Rode ar “Nissan 200SX”

Tautai vajag savus varoņus, kas bezkompromisa cīņās sacenšas ar citu valstu sportistiem par uzvaru. Skatītāji vēlas redzēt aizraujošus apdzīšanas manevrus trasē un krāsainas, skaistas, ātras automašīnas, kādas ikdienā uz ielas bieži nesastapsi.  „DEWALT Grand Prix” noslēdzošajā dienā to visu solīja „Baltic Touring Car” braucieni. Jaudīgākajā “Baltic GT” klasē bija neredzēti iespaidīgs dalībnieku saraksts – soms Marko Rantanens ar “Lamborghini Gallardo”, igaunis Raivo Tamms ar “Porsche 911 GT3”, lietuvietis Kastutis Volbekas ar “Nissan GTR”, mūsējie Roberts Rode ar “Nissan 200SX” un  Pāvels Ščapovs ar “BMW 318”… It kā neiederīgs šajā superkāru kompānijā bija robustais rallija auto ar ģimenes sedana virsbūvi “Mitsubishi Evo VIII”, ar kuru brauca lietuvietis Arūns Gečiausks. Tātad, šajā “superkāru paradīzē” bija sagaidāma arī nāciju cīņa – četri lietuvieši pret diviem latviešiem, vienu igauni un vienu somu!

Marko Rantanens ar “Lamborghini Gallardo”

Pirmā brauciena sākumā likās, ka visu distanci vērosim igauņu “Porsche” divkauju ar somu “Lamborghini”, taču “Porsche” pārsita riepu un brauciena priekšgalā palika “Lambo”, kuram cieši sekoja lietuviešu pilnpiedziņas “Mitsubishi Evo”. Ne tikai sekoja, bet arī apdzina un pirmais sasniedza finišu! Somu “Lamborghini” gan esot bijušas problēmas ar ātrumkārbu. Distances sākumā nekur tālu no līderiem neatpalika mūsu Roberts Rode ar “Nissan 200SX”, taču pārkarsa dzinējs un turpinājumā nācās riņķot saudzējošā režīmā. Pāvels Ščapovs piedzīvoja problēmas ar riepām. Bet lietuvietis Volbekas ar draudīgo “Nissan GTR” nemaz netika līdz startam, jo laika kontroles braucienā nesadalīja trasi ar “BTC2” klases “Golf GTI TCR”.

Kastutis Volbekas ar “Nissan GTR”

Otrajā braucienā “Lamborghini” veica tikai vienu apli, bet turpinājumā vērojām interesantu divkauju – igauņu “Porsche” pret lietuviešu “Evo”. Finišā atkal ātrākais bija lietuvietis Arūns Gečiausks (Mitsubishi Evo VIII), apsteidzot Raivo Tammu no Igaunijas (Porsche 911 GT3). Divu braucienu summā uzvarēja Gečiausks, otrajā vietā Marius Dijokas (BMW E36ti), trešais palika Tamms. Gaidāms aizraujošs sezonas turpinājums, jo Rantanens ar “Lamborghini” solījās šogad startēt visos Baltijas čempionāta posmos. Savukārt, abi mūsējie centīsies atkārtot pagājušā gada sasniegumus – ar stabiliem rezultātiem (3.,4. un 2.vieta) “Baltic GT” klasē negaidītu kopvērtējuma uzvaru 2017.gada sezonā ieguva Pāvels Ščapovs, savukārt Roberts Rode uzvarēja sezonas 2.posmā Pērnavā.

Pāvels Ščapovs ar “BMW 318”

Vēsturiskā seriāla „Dzintara aplis” sezonu kā pirmie uzsāka “Volga” klases dalībnieki. Nepārspēts abos braucienos palika Ainars Šēnfelds, kura koši izkrāsotā “Volga” droši varēja sacensties par skaistākā auto neoficiālo titulu pat ar jebkuru “BGT” klases mašīnu. Tomēr, kopumā šī klase dalībnieku skaita ziņā šoreiz atstāja visai bēdīgu iespaidu. Krietni labāk izskatījās “VAZ” klase, kurā sacentās 17 latvieši, 4 lietuvieši un seši sportisti no Krievijas. “VAZ1600” klasē, kurā uz starta stājās 17 automašīnas, pirmo vietu pārliecinoši izcīnīja Andrejs Kozlovs no Krievijas, otrajā vietā lietuvietis Adomas Petrovas un trešais palika mūsu Toms Bērziņš. Gluži kā tālajos astoņdesmitajos, krievu un leišu “žiguļu” braucēji atkal izrādījās ātrāki par mūsējiem.

Ainars Šēnfelds ar “Volga”

Nacionālajā klasē divu braucienu summā savu pirmo uzvaru izcīnāja Voldemārs Kalve (VW Golf), kuram sekoja vienīgais igaunis Simo Linds (Opel Astra), trešajā vietā Jānis Blušs (BMW 320). Neveiksmīgs otrais brauciens neļāva cīnīties par uzvaru iepriekšējās sezonas čempionam Jānim Vankam (Opel Astra), kurš palika trases malā ar pārsistu riepu. Bet skatītājiem tomēr daudz aizraujošākus mirkļus sagādāja “BMW Xtreme” klase, kurā somu un igauņu cīņas bija tik spraigas, ka kādā no braucieniem lielu distances daļu trešo no divpadsmitās vietas šķīra nepilna sekunde. Rodas jautājums – vai tiešām nopirkt vecu “BMW 325i E36” un sagatavot atbilstoši šīs klases noteikumiem būtu daudz dārgāk, nekā sagatavot Nacionālās klases auto? Ja “BMW Xtreme” somu un igauņu cīņās par uzvaru iesaistītos arī latvieši, sporta faniem būtu pamatots iemesls maija brīvdienās izvēlēties apmeklēt Biķerniekus, nevis skatīties hokeju mājās pie televizora.

Uldis Timaks trasē

Nākas tomēr secināt, ka latvieši līdz šim nav pilnībā izmantojuši iespējas, ko sniedz NEZ, jeb Ziemeļeiropas čempionāts. Izņēmums ir tikai „Legend Cars” klase, kurā “DEWALT Grand Prix 2018” starp Somijas sportistiem uz starta stājās arī pieci latviešu braucēji. Uldis Timaks skatītājiem sagādāja īstu saldo ēdienu, jo pirmajā braucienā no sestās starta pozīcijas spēja izcīnīt pirmo vietu, tikai divus apļus pirms finiša apsteidzot trīskārtējo Somijas čempionu Henriju Tuomalu. Šādas emocijas Biķernieku trasē sen nebija piedzīvotas! Dienas otrajā braucienā “Legend Cars” klasē Henrijs Toumala un Uldis Timaks atkal aizvadīja fantastisku cīņu par uzvaru, bet šoreiz somam izdevās revanšēties.

Henrijs Tuomala un Uldis Timaks

Noslēdzošo, trešo, braucienu „Legend Cars” klases dalībnieki aizvadīja svētdien. Somi tam bija ļoti nopietni noskaņojušies. Jau pēc dažiem apļiem trīs vadošās mašīnas bija ievērojami atrāvušās no sekotājiem. Henrijam Tuomalam izdevās lielisks starts, viņam cieši sekoja cits somu sportists Jese Vartanens un Uldis Timaks. Tuvojoties finišam, Vartanens apsteidza Tuomalu, bet rešais finišēja Timaks. Līdz ar to NEZ čempionāta kopvērtējumā pēc pirmā posma vadībā izvirzījies Henrijs Tuomala, otro vietu šobrīd ieņem Uldis Timaks, ceturto – Garijs Rožkalns, bet piekto-sesto pozīciju dala Valters Zviedris un Jānis Horeliks.

Somi „Legend Cars” klasē sacenšas jau 20 gadus un viņi šajā klasē ir ielauzušies pasaules elitē, ko pierāda pēdējo gadu “Legend World finals” rezultāti. Bet mēs tikai triju sezonu laikā esam sasnieguši pietiekami augstu līmeni, lai varētu somiem sastādīt cienīgu konkurenci! Diemžēl, igauņi un lietuvieši pagaidām nesteidzas iesaistīties šajā klasē… Bet mums arī bez viņiem ir labi, jo varam regulāri sacensties ar skandināviem un reizi gadā “Legend World finals” samērot spēkus ar šīs klases labākajiem braucējiem no visas pasaules. Un tas var būt interesanti ne tikai “benzīngalvām”, bet arī visam plašajam Latvijas sporta fanu pulkam.

Arūns Gečiausks ar “Mitsubishi Evo VIII”

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.