Mercedes-Benz izpilddirektors Ola Kaleniuss baidās no Eiropas autobūves nozares “sabrukšanas”, ja Eiropas Savienība nemainīs savu apņemšanos par pilnīgu elektrifikāciju līdz 2035. gadam.
Par to raksta vācu mediji, atsaucoties uz interviju izdevumā Handelsblatt, kurā Kaleniuss norādījis – “Ja ES nemainīs savas domas, autoražotāji “ar pilnu ātrumu ietrieksies sienā”.
Vēl pirms dažiem gadiem Mercedes bija apņēmies pilnībā koncentrēties uz elektriskajiem transportlīdzekļiem Eiropas tirgū un līdz desmitgades beigām pārtraukt pārdot automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem – “ja tirgus apstākļi to atļaus”. Šis ambiciozais mērķis nu ir atmests un ražotājs veic 180 grādu pagriezienu. Bez iekšdedzes dzinējiem vietējā autobūves nozare “sabruks”, uzskata izpilddirektors, un paskaidro – ja regulatori aizliegs jaunus transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinējiem, pircēji pirms noteiktā termiņa stāšanās spēkā metīsies iegādāties benzīna un dīzeļa mašīnas, kas “nekā nepalīdzēs klimatam”.
Kaleniuss izteicies, ka dekarbonizācija ir jāpanāk, taču tas jādara saskaņā ar realitāti, ir jābūt atvērtiem jaunām tehnoloģijām un nedrīkst aizmirst par savu ekonomiku.
Elektromobiļi joprojām ir tālu no 100 procentu tirgus daļas, ko ES vēlas sasniegt. Pirmajā pusgadā automašīnas bez iekšdedzes dzinējiem veidoja tikai 17,5 procentus no kopējā pārdošanas apjoma ES valstīs, Apvienotajā Karalistē un Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) valstīs (Islandē, Lihtenšteinā, Norvēģijā un Šveicē). ACEA dati arī liecina, ka uzlādējamie hibrīdi veidoja tikai 8,7 procentus no kopējā piegāžu skaita. Parastie hibrīdi veidoja 35 procentus, taču šajā skaitā ir iekļauti arī automobiļi ar vieglo hibrīdsistēmu, ko daudzi neuzskata par “īstiem” hibrīdiem.
ES 2035. gada aizliegums vēl nav akmenī cirsts – tas tiks pārskatīts vēlreiz turpmākajos mēnešos. Tomēr Eiropas Komisija, ES izpildvaras iestāde, vēl martā atkārtoti apstiprināja savu apņemšanos līdz nākamās desmitgades vidum sasniegt 0 g/km CO₂ emisiju jaunām pārdotajām automašīnām.
Šajā kontekstā Mercedes ir pamats bažām – elektroautomobiļu pārdošanas īpatsvars globālajās piegādēs 2025. gada pirmajā pusē bija tikai 8,4 procenti, salīdzinot ar 9,7 procentiem tajā pašā periodā 2024. gadā. Pat ieskaitot PHEV, elektrificētie modeļi veidoja tikai 20,1 procentu no kopējām piegādēm gada pirmajos sešos mēnešos.
Vai uzvarēs veselais saprāts, vēl jāredz, taču, ņemot vērā spēcīgo pretestību, ar kuru ES saskaras jau kādu laiku, pastāv cerība, ka aizliegumu varētu atvieglot.

Foto: Mercedes-Benz