Svarīgi ieteikumi Latvijā reģistrētu spēkratu īpašniekiem dodoties braucienā uz EEZ valstīm

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB) statistika liecina, ka 2017.gadā ārvalstīs notikuši 2 749 apdrošināšanas gadījumi, kuros iesaistīti Latvijā reģistrēti transportlīdzekļi.

Valstis, kurās reģistrēts vislielākais gadījumu skaits ir Vācija – 603 gadījumi, Lietuva – 353 un Polija – 267. “Ik gadu ārvalstīs notiek ap 2500 CSNg, kuros viens no iesaistītajiem ir bijis Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis. No šiem gadījumiem vismaz 75% reģistrēti Eiropas ekonomiskās zonas (turpmāk – EEZ) dalībvalstīs,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Visās EEZ dalībvalstīs ir vienots regulējums attiecībā uz sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanu. “Tas nozīmē, ka šajās valstīs ir derīga Latvijā iegādāta standarta OCTA un papildus apdrošināšana, lai piedalītos ceļu satiksmē, nav jāiegādājas. Tāpat, ja noticis CSNg, iespējams aizpildīt saskaņoto paziņojumu, kura forma visās EEZ valstīs ir vienota,” skaidro J.Abāšins, piebilstot, ka tomēr ir vēl citas nianses, kas jāņem vērā Latvijā reģistrētu transportlīdzekļu vadītājiem, dodoties braucienā uz EEZ valstīm.

Kas jāņem vērā, ja Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis ir CSNg cietušais:

Ja CSNg noticis kādā no EEZ valstīm un vainīgais ir tajā reģistrēta transportlīdzekļa vadītājs, tad cietušais zaudējumu atlīdzību var pieteikt uzreiz pie zaudējumus nodarījušās puses apdrošinātāja, vai arī atgriežoties savā valstī ar nosacījumu, ka vainīgais ir EEZ valstī reģistrēta transportlīdzekļa vadītājs. Ja cietušajam nepieciešama ārstēšanās vai rehabilitācija uz vietas valstī, kurā noticis CSNg, bet zaudējumus vēlēsieties pieteikt savā valstī, tad jāņem vērā, ka medicīniskie izdevumi sākotnēji būs jāapmaksā pašam, obligati saglabājot maksājumu apliecinošus dokumentus, kurus būs jāiesniedz apdrošinātājam.

Kas jāņem vērā, ja Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis ir CSNg izraisītājs:

Ja negadījums noticis ārpus Latvijas, tad tiks piemērota tās valsts likumdošana un atlīdzību pieteikšanas kārtība, kāda darbojas konkrētajā valstī, kur CSNg noticis. Jāņem vērā, ka citās EEZ valstīs auto remonta un ārstniecības izmaksas var būt augstākas nekā Latvijā. “Ļoti svarīgi, pirms došanās uz ārzemēm, pārliecināties, vai OCTA nav beidzies derīguma termiņš. Pretējā gadījumā, izraisot CSNg, var nākties pašam segt visus zaudējumus, kas var būt mērāmi pat vairākos desmit vai pat simts tūkstošos EUR,” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

Ja Latvijas iedzīvotājs ir CSNg izraisītājs, tad visbiežāk pieļautā kļūda ir tā, ka par šo gadījumu netiek informēts savs OCTA apdrošinātājs. OCTA likums nosaka, ka CSNg izraisītājam pēc apdrošinātāja pieprasījuma jāiesniedz aizpildīts saskaņotais paziņojums, vai jāinformē apdrošinātājs par CSNg apstākļiem. Informācijas nesniegšana var radīt situāciju, kad visi, cietušai pusei nodarītie zaudējumi vēlāk būs jāatlīdzina pašam, lai arī būs spēkā esoša polise.

Kas jāņem vērā, ja plānojat uzturēties kādā no EEZ valstīm ilglaicīgi:

Svarīgi atcerēties, ka katrā valstī noteikts periods, kādā ar citas valsts transportlīdzekli var piedalīties ceļu satiksmē. Ja plānota ilgstošāka uzturēšanās ārvalstīs, tad vajadzētu noskaidrot, kad transportlīdzeklis jāpārreģistrē un jāapdrošina, lai neriskētu iekulties nopietnās soda sankcijās. “Piemēram, Lielbritānijā ir ļoti bargas soda sankcijas, var saņemt arī reālu cietumsodu. Pat tad, ja transportlīdzeklis aktīvi nepiedalās ceļu satiksmē, piemēram, visu gadu stāv novietots ielas malā, tam ir jābūt apdrošinātam atbilstoši Lielbritānijas likumdošanā noteiktai kārtībai,” stāsta J.Abāšins.

Foto: Publicitātes attēls

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.