iAuto.lv turpina diskusiju par jaunajiem CSN; Vai Ceļu Policija drīkst sodīt pilsētā par ātruma pārsniegšanu

Nav saskaņoti jaunie Ceļa satiksmes noteikumi ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, proti, jaunie zīmju numuri ir atšķirīgi, bet nosaukumi pareizi! Jautājums: Vai Ceļu Policija šajā situācijā drīkst sodīt un piemērot attiecīgo pantu?

iAuto jau rakstīja par neskaidro radušos situāciju un publicēja gan Valsts policijas, gan CSDD viedokļus rakstā “Ceļu policija soda apdzīvotās vietās, bet vai tas ir likumīgi pēc šā gada 1.janvāra“. Turpinot tēmu iAuto uz sarunu aicinājā “SORAINEN” zvērinātu advokāti Baibu Zaueri un lūdzu komentēt šo situāciju.

Ar 2016.gada 01.janvāri spēkā ir stājušies Ministru kabineta 2015.gada 2. jūnija noteikumi Nr.  279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – CSN), ar kuriem atzīti par spēkā neesošiem iepriekšējie Ministru kabineta 2004. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 571 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – vecie CSN).

CSN ietver sevī jauna veida ceļa zīmes (piem., ceļa zīme Nr. 519, Nr.533), kā arī jau esošās zīmes, tikai piešķirot tām citus numurus (piem., vecajos CSN ceļu zīme nr. 518 pašreiz spēkā esošajos CSN ir apzīmēta ar Nr.555).

519. zīme “Apdzīvotas vietas sākums”

533. zīme “Dzīvojamā zona”

Publiskajās tiesībās jaunajai tiesību normai ir tūlītējs spēks, ja vien likumdevējs nav noteicis izņēmuma gadījumu. Līdz ar to ceļu satiksmes dalībniekam ir jāievēro CSN un attiecīgi arī ceļa zīmes tam ir jāatpazīst atbilstoši CSN, nevis vecajiem CSN.

No kā izriet, ka no 2016.gada 1.janvāra ceļu satiksmes dalībnieks veco CSN ceļa zīmi Nr. 518 “Apdzīvotas vietas sākums” atpazīst kā CSN ceļa zīmi Nr. 555 “Apdzīvotas vietas sākums” un attiecīgi ar šo zīmi apzīmētajā teritorijā ievēro ceļu satiksmes noteikumus, kas nosaka transporta braukšanas ātrumu, distanci un intervālu apdzīvotā vietā.

555. zīme “Apdzīvotas vietas sākums”

Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk – LAPK) 1.pantu LAPK viens no mērķiem ir aizsargāt pilsoņu personiskās tiesības un brīvības, kā arī audzināt pilsoņus likumu precīzas un stingras ievērošanas garā. Šī mērķa sasniegšanai, LAPK nosaka tieši “kāda darbība vai bezdarbība atzīstama par administratīvo pārkāpumu”. Kas nozīmē, ka LAPK nosaka konkrēti kāda darbība vai bezdarbība ir uzskatāma par administratīvo pārkāpumu un piemērojot LAPK nav pieļaujama LAPK ietverto tiesību normu paplašināta interpretācija.

LAPK 149.8 pantā ir noteikts kāds sods ir jāpiemēro braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana gadījumā. Kā speciālās normas likumdevējs ir ietvēris sodus, ja šis pārkāpums ir izdarīts “vietā, kura apzīmēta ar 518. ceļa zīmi “Apdzīvotas vietas sākums” vai ar 528. ceļa zīmi “Dzīvojamā zona””.

528. zīme “Gājēju ceļa zonas beigas”

Apskatot spēkā esošos CSN, varam secināt, ka CSN mēs varam atrast gan ceļa zīmi ar LAPK minēto Nr.518 (“Braukšanas virzieni joslā”), gan ceļa zīmi Nr.555 “Apdzīvotas vietas sākums”, gan ceļa zīmi ar LAPK minēto Nr. 528 (“Gājēju ceļu zonas beigas”), gan arī ceļa zīmes Nr.533 un Nr. 533A “Dzīvojamā zona”.

518. zīme “Braukšanas virzieni joslā”

Nevienā no spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nav atrunāts, kuram no LAPK minētajiem ceļu satiksmes pārkāpuma vietas apzīmētājam: ceļu zīmei CSN piešķirtajai numura zīmei vai aprakstošajam tekstam, būtu lielāks spēks. No kā izriet, ka abiem šiem ceļu zīmes apzīmētājiem ir vienāds spēks. Līdz ar to šajā gadījumā nav iespējams kādam no ceļu zīmes apzīmētājiem piešķirt lielāku spēku un veicot šīs normas tulkošanu noteikt, ka sods ir jāpiemēro vai nu par ceļu zīmes rakstiskajā tekstā minētās ceļas zīmes zonā veikto pārkāpumu, vai ceļu zīmes ar minēto numuru zonā veikto pārkāpumu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secinām, ka nav iespējams noteikt apstākļus, kādiem iestājos transporta līdzekļa vadītājs būs izdarījis LAPK 149.8 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20., 22. un 24.daļās minētos pārkāpumus un tam varētu tikt noteikts šajās normās noteiktais sods.

Bez tam LAPK 239.pants nosaka, ka lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā nevar iesākt, ja nav bijis notikuma vai tajā nav administratīvā pārkāpuma sastāva.

Ņemot vērā iepriekš minēto, nav iespējams uzsākt lietvedību administratīvā pārkāpuma lietās par LAPK 149.8 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20., 22. un 24.daļā minētajiem pārkāpumiem.

Tomēr jānorāda, ka CSN 9.nodaļas normas, kas nosaka atļauto braukšanas ātrumu, distanci un intervālu apdzīvotās vietās transporta līdzekļa vadītājiem joprojām ir jāievēro, jo joprojām apdzīvotas vietas tiek apzīmētas ar spēkā esošām ceļa zīmēm. Turklāt par šo normu pārkāpumiem ir piemērojami attiecīgie LAPK 149.8 panta 1.-3., 5., 7., 9., 11., 13., 15., 17., 19., 21., un 23.daļā noteiktie vispārējie sodi par braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana.

Saistītie raksti: “Ceļu policija soda apdzīvotās vietās, bet vai tas ir likumīgi pēc šā gada 1.janvāra

Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.