2025. gada trešajā ceturksnī Amerikas Savienotajās Valstīs pieredzēts īsts elektroautomobiļu pārdošanas bums, piegādēm sasniedzot vēl nebijušus augstumus.
Kā liecina apkopotā statistika, līdz 30. septembrim, tieši pirms federālās nodokļu atlaides beigām, pārdošanas apjomi sasniedza 438 487 pārdotas vienības, kas ir ne tikai par 40,7 % vairāk nekā iepriekšējā ceturksnī, bet arī par gandrīz trešdaļu pārsniedza iepriekšējā gada rādītājus. Elektrotransportlīdzekļu daļa kopējā automašīnu tirgū pirmo reizi sasniedza 10,5 %, iezīmējot jaunu pavērsienu ASV automobiļu nozarē.
Tomēr uzplaukums, visticamāk, ir īslaicīgs un saistīts ar nodokļu atlaidēm līdz pat 7500 ASV dolāru apmērā, ko pircēji steidzās izmantot pirms to atcelšanas, tādēļ tiek prognozēts, ka ceturtajā ceturksnī pārdošanas apjomi neizbēgami kritīsies.
Ražīgos trīs mēnešus visveiksmīgāk izdevās izmantot General Motors un Volkswagen — abi uzņēmumi pārdeva vairāk nekā divreiz vairāk elektroauto nekā gadu iepriekš. Arī Tesla beidzot atgriezās pie izaugsmes ASV tirgū, uzrādot 8 % pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, kas bija pirmais pozitīvais ceturksnis uzņēmumam 2025. gadā. Labi rezultāti arī Hyundai, Porsche un Volvo, bet Toyota un Nissan, kas bija piesardzīgi attiecībā uz ASV elektroauto tirgus nākotni un samazināja savus plānus, piedzīvoja ievērojamu kritumu — Toyota pārdošanas apjomi saruka par 26,6 %, bet Nissan pat par 60,9 %. Samazinājumu pieredzēja arī BMW ( –16,4 %), bet Mercedes-Benz rādītāji palika gandrīz nemainīgi, ar vien 3 % pieaugumu.
Cox Automotive analītiķi norāda, ka šī situācija iezīmē jaunu posmu elektroauto tirgus attīstībā un būs interesanti paskatīties vai tas spēs pastāvēt bez ārējiem stimuliem un atbalsta.
Tādējādi 2025. gada trešais ceturksnis paliks atmiņā kā pārejas brīdis — gan kā elektroauto uzplaukuma kulminācija, gan kā sākums jaunam posmam, kurā tirgus pirmo reizi būs spiests pierādīt savu dzīvotspēju bez valdības atbalsta.

Foto: Chevrolet