“Renault” jūnijā rīkoja vairākus pasākumus Baltijas un vairāku Austrumeiropas valstu žurnālistiem, prezentējot jaunus un modernizētus modeļus, piemēram, “Renault 4” un “Espace”. Taču tikpat daudz uzmanības tika veltīta “E-Tech Full Hybrid” pašuzlādes hibrīda sistēmai, kas tiek izmantota virknē “Renault” un “Dacia” modeļos – nākusi klajā tās otrā paaudze.
Kas tad jauns? Ir radīta jauna 160 zirgspēku hibrīdsistēma (līdzšinējās 145 ZS vietā), kā arī optimizēta 200 ZS hibrīdsistēma. Abām sistēmām darbības princips ir līdzīgs, bet atšķiras komponentes. To pamatā ir iekšdedzes dzinējs, starteris-ģenerators un gaitas elektromotors, kurus kopā savieno savdabīga bezsajūga pārnesumkārba. Protams, ir arī akumulators.
“Suņu sajūgs” jeb zobvainagu pārnesumkārba
Par “Renault” hibrīda sistēmas ideju pasākumos stāstīja arī tās autors – inženieris Nikolā Fremo (Nicolas Fremau) un idejas atbalstītājs Ēriks Pekū (Eric Peccoud) – “Renault” spēka agregātu globālo projektu direktors. Sākotnēji Fremo savu ideju padarīja taustāmu ar “LEGO” kauliņiem, izveidojot strādājošu sistēmas prototipu. Lai to izmēģinātu reālā vidē un pierādītu, ka to var izmantot arī mazākos automobiļos, to sākotnēji iebūvēja tā laika “Dacia Sandero” modelī, bet sērijveidā to sāka izmantot 2020. gadā “Clio” un “Captur” modeļos.
Viens no inovatīvajiem risinājumiem bija atteikties no tradicionālā sajūga, tā vietā automašīnas iedarbināšanai un kustības uzsākšanai izmantot elektromotoru, bet benzīna dzinēju pieslēgt vēlāk. Galvenais mehānisms, kas nodrošina plūdenu un efektīvu braukšanu ir tieši pārnesumkārba. Tā būtībā ir advantcēta zobvainagu kārba (jeb “dog clutch”), kurā griezes moments starp divām rotējošām vārpstām tiek pārvadīts nevis ar berzi (kā mums ierastajā sajūgā), bet gan saslēdzot kopā zobus – līdzīgi kā zobratiem. Lai izvairītos no zobu bojājumiem, parasti tiek izmantoti sinhronizatori, kas nodrošina abu vārpstu griešanos vienādā ātrumā. Bet “Renault” sinhronizatoru vietā izmanto starteri-ģeneratoru – tas arī iedarbina iekšdedzes dzinēju un palīdz tam darboties iespējami efektīvākajā režīmā.
Iekšdedzes dzinējam ir 4 pārnesumi + neitrālais, savukārt galvenajam elektromotoram ir divi + neitrālais. Pirmais ir uzsākšanai, otrais braukšanai lielākā ātrumā. Savukārt neitrālie pārnesumi tiek izmantoti, lai katrs dzinējs spētu darboties atsevišķi. Jaunajā hibrīdsistēmas versijā pārslēgšanos starp pārnesumiem nodrošina trīs aktuatori (iepriekš divi), un tādējādi ir iespējamas 15 pārnesumu kombinācijas un dažādi darbības režīmi:
- pilnībā elektrisks (riteņus griež tikai elektromotors);
- dinamiskais hibrīds (iekšdedzes dzinējs un elektromotors griež riteņus kopā);
- e-drive (elektromotors griež riteņus, bet iekšdedzes dzinējs uzlādē akumulatoru);
- iekšdedze (degvielas dzinējs griež riteņus un/vai uzlādē akumulatoru);
- enerģijas atgūšana (riteņi darbina elektromotoru, kas uzlādē akumulatoru).
Programmatūra enerģijas vadībai ir aizgūta no “Renault” pieredzes “Formulā 1”, savukārt šo piedziņas sistēmu aizsargā vairāk nekā 150 patenti. Pilsētas apstākļos sistēma 80% darbojas elektriskajā režīmā.
160 ZS hibrīds – “Symbioz” un “Captur” modeļos, 200 ZS – “Austral”, “Espace” un “Rafale”
Pašuzlādes hibrīda “E-Tech 160 ZS” ir pieejama “Captur” un, sākot ar šo gadu, arī “Symbioz” modeļos. Šajā gadījumā tiek izmantots 1.8 litru Atkinsona cikla atmosfēriskais dzinējs, bet elektromotorus darbina jauns 1,4 kWh akumulators. Četru cilindru iekšdedzes dzinēja tilpums ir palielināts no 1,6 līdz 1,8 litriem. Tagad tā jauda ir 80 kW jeb 109 ZS, salīdzinot ar 69 kW jeb 94 ZS iepriekš, savukārt griezes moments ir palielināts par 25 % (172 Nm, +22 Nm). Maksimālais griezes moments tiek sasniegts pie zemākiem apgriezieniem (aptuveni 2000 apgr./min), kas nodrošina labāku veiktspēju un reakciju, īpaši paātrinājuma laikā vai braucot lielā ātrumā pa šoseju. Tāpat dzinējs ir aprīkots ar daļiņu filtru, kā arī tas ir saderīgs ar jauno “Euro 7” standartu. Ražotājs sola, ka “Symbioz” modelī šī sistēma patērēs 4.3 litrus uz 100 km, izdalīs 98 CO2 gramus uz kilometru un ar vienu uzpildi nobrauks līdz 1100 kilometriem.
Savukārt “E-Tech 200 ZS” sistēma ir tikusi optimizēta. To izmanto “Austral”, “Espace” un “Rafale” modeļos. Tajā ieviesta jauna programmatūra pārnesumkārbai, kas nodrošina atsaucīgāku braukšanu bez aizķerēm ātruma samazināšanas vai paātrinājuma laikā. Pateicoties tam braukšana ir vienmērīgāka, dinamiskāka un patīkamāka, jo īpaši paātrinoties no 40 līdz 80 km/h. “E-Tech 200 ZS” pašuzlādes sistēmu veido 3 cilindru 1,2 litru benzīna dzinējs ar turbokompresoru, kas pie 130 ZS (96 kW) spēj sasniegt 205 Nm griezes momentu, un divi elektromotori: galvenā elektromotora jauda ir 50 kW (70 ZS un 205 Nm), un to darbina 2 kWh/400 V litija jonu akumulators. Šis motors ir paredzēts braukšanai elektriskajā režīmā. Otra elektromotora jeb augstsprieguma startera ģeneratora (HSG) jauda ir 25 ZS, kas nodrošina 50 Nm griezes momentu. Šis motors iedarbina iekšdedzes dzinēju un nodrošina pārnesumu pārslēgšanu. “Espace” modelī tiek solīts 4.8 litru patēriņš uz 100 km, 108 g CO2/km un arī 1100 km nobraukumu.

Renault E-Tech 200 ZS hibrīdsistēma Foto: iAuto.lv