“Porsche” ekstremālos apstākļos testē jauno un pilnībā elektrisko “Cayenne” – uz ceļiem, trasē un virtuāli

Autoražotājs “Porsche” ekstremālos apstākļos testē jauno sporta apvidus auto “Cayenne Electric”, pārbaudot izturību gan reālajā dzīvē, gan virtuāli un par piektdaļu samazinot izstrādes laiku, informēja uzņēmumā.

Mākslīgais intelekts radikāli mainījis spēkratu testēšanu un saīsinājis tās ilgumu – posms, kurā tiek izmantoti individuāli būvēti prototipi, vairs nebija nepieciešams, jo aptuveni 120 testa automobiļi, kuru izveide ir laikietilpīga, lielā mērā tika aizstāti ar digitālajiem ekvivalentiem. Inženieri virtuālo prototipu digitālos izmēģinājuma braucienus veica jau projektēšanas posmā.

Noslēdzošajos braucienos “Cayenne Electric” spējas pārbaudītas arī reālajā dzīvē – gan ikdienas, gan ekstremālos apstākļos. “Šis projekts ir pirmais, kurā no visa transportlīdzekļa digitālās testēšanas tieši pārgājām uz pirmssērijas ražošanu,” norādīja “Porsche” valdes priekšsēdētāja vietnieks Mihaels Šteiners.

Sākotnējie automobiļa komponenti bija pieejami digitāli, un tos varēja viegli modificēt, tāpēc sākumposmā eksperti izmantoja virtuālās realitātes risinājumus, bet iegūtos rezultātus vēlāk pārbaudīja uz reālo, fizisko komponentu testēšanas stendiem.

Šim nolūkam “Porsche” inženieri izstrādāja pilnīgi jaunu testēšanas stendu, kas ļauj vienlaikus pārbaudīt piedziņas, akumulatora, enerģijas pārvaldības un uzlādes sistēmas reālos apstākļos. Stenda četrus jaudīgos sinhronos motorus var programmēt tā, lai tie precīzi atdarinātu dažādus ceļa apstākļus, paātrinājuma pretestību un spēkus, kas rodas rekuperācijas un bremzēšanas laikā. “Iekārtas ir tik sarežģītas, ka varam veiksmīgi attēlot dažādas asfalta virsmas vai riepu izslīdēšanu,” skaidro inženieris Markuss Junige. Tāpat iespējams simulēt arī vides apstākļus.

Uzņēmumā norāda, ka testēšanas pamatā ir trīs pīlāri: precīzi digitalizēti maršruti, kas paredz braukšanu gan Nirburgringas trasē, gan ikdienas satiksmē, Veizahas inženieru desmitgadēm uzkrātā pieredze praktiskajos testos un ievērojami palielināta moderno sistēmu skaitļošanas jauda reāllaika simulācijām. “Mūsu testēšanas programmas ir prasību ziņā unikālas,” norāda Junige, kā spilgtu piemēru minot Nirburgringas Nordšleifes trases apli, kas izbraukts automobiļa maksimālajās spēju robežās. Datu ievadi šim nolūkam nodrošināja virtuālais prototips un visi simulētie impulsi reāllaikā tika ievadīti testēšanas stendā.

Inženieris uzsver: “Jebkurā situācijā automobilim vienmēr ir jānodrošina pilna jauda, tiklīdz to pieprasa šoferis.” Šāda maksimālā jauda rada īpaši sarežģītus apstākļus augstas veiktspējas automobiļa termiskās pārvaldības sistēmai: lai visos apstākļos optimāli sagatavotu akumulatoru, uzsildīšanas un dzesēšanas sistēmas ir jaudīgākas nekā jebkurā iepriekšējā elektriskajā “Porsche” modelī.

Izbraucot Nirburgringas trases apli, testēšanas stendā noteiktās vērtības tika salīdzinātas ar vērtībām, kas iepriekš tika aprēķinātas digitālajam ekvivalentam. Rezultāti apliecina – simulācijas precizitāte ir tik augsta, ka pēc fizisko testu rezultātu iegūšanas korekcijas gandrīz nav nepieciešamas.

Autoražotājs norāda, ka virtuālās realitātes rīki padarījuši izstrādi ne tikai ātrāku un efektīvāku, bet arī videi draudzīgāku, jo ievērojami samazināts materiālu patēriņš.

Taču, lai cik precīza nebūtu simulācija, galīgos automobiļa regulējumus joprojām veic cilvēki. Testa pilotu pieredzes nozīme, lai perfekti sabalansētu braukšanas dinamiku un vadības stratēģijas, īpaši jūtama sacīkšu trasēs.

Būtisku izaicinājumu rada testi ekstremālos klimatiskajos apstākļos. Tādos reģionos ar karstiem laikapstākļiem kā Persijas līča valstis vai Nāves ieleja Amerikas Savienotajās Valstīs, klimata kontrole un akumulatora un piedziņas sistēmas termiskā pārvaldība tika pakļauta sarežģītiem funkcionāliem testiem temperatūrā līdz pat 50 grādiem pēc Celsija.

Savukārt Skandināvijā, kur temperatūra sasniedz mīnus 35 grādus pēc Celsija, prototipu testa programmā bija iekļauta auksta auto dzinēja iedarbināšana un klimata kontrole, tika pārbaudītas to saķeres, vadāmības un bremzēšanas īpašības, kā arī ar braukšanas dinamiku saistīto vadības sistēmu darbība. Turklāt šajos abos klimatiskajos apstākļos bija jāspēj ātri un bez problēmām veikt “Cayenne Electric” uzlādi – diez vai kāds cits ražotājs no saviem automobiļiem prasa tik daudz kā “Porsche”.

Izturības testi pārbauda automobiļa darbību tik skarbos apstākļos, kādus varētu piedzīvot tikai ekstremālās situācijās. Ikdienas apstākļos automobili dažos mēnešos pārmaiņus nobrauc vairāk nekā 150 000 kilometru – pilsētas satiksmē, pa lauku ceļiem un šosejām.

Jauno “Cayenne Electric” prezentēs gada nogalē, un pēc tam tas klientiem tiks piedāvāts līdzās pašreizējiem iekšdedzes dzinēju un hibrīda modeļiem.

Foto: Porsche

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.